Forskning relevant for aftagere

SDU-forsker sætter spørgsmålstegn ved den danske fortolkning af EU-retten.

SDU-forsker, Bassah Khalaf, der primært forsker inden for EU-retten, har skrevet sin ph.d.-afhandling med titlen ”Sekundær EU-opholdsret, En retsdogmatisk analyse af familiemedlemmers afledte opholdsret i unionsborgerens hjemland”. I sin afhandling sætter hun bl.a. spørgsmålstegn ved den danske fortolkning af EU-retten, herunder udlændingemyndighedernes praksis på området. Afhandlingen har praktisk betydning for aftagere, herunder de danske myndigheder. Bassah er derfor også blevet kontaktet af både private aftagere og offentlige myndigheder efter udgivelsen af hendes afhandling. Senest er Bassah blevet inviteret til at holde et oplæg om sin afhandling i september 2016 i Udlændingestyrelsen. Hun er samtidig blevet tilbudt et samarbejde med de danske myndigheder på området, således at Bassah fremadrettet høres ved myndighederne i forbindelse med fortolkning af EU-retten.

Redaktionen afsluttet: 19.09.2016