Ph.d./Postdoc/Adjunkt

IRS Temadag for ph.d.-studerende, postdocs og adjunkter

Temadagene giver altid en god mulighed for at blive klogere på relevante emner og for at møde sine IRS-kollegaer på tværs af institut, klinisk speciale og sygehustilknytning

Af Nana Olejank Hansen, , 12-12-2023

Overskriften på efterårets IRS Temadag for ph.d.-studerende, postdocs og adjunkter var denne gang: ”SoMe – Brug af sociale medier i forskning”. Deltagerne kunne blandt andet blive klogere på hvilke medier forskerne kan benytte, hvordan vi kommunikerer gennem sociale medier, men også på brug af ChatGPT.

Dagen bød blandt andet på en introduktion til SUND’s forskningsstrategi og mediebilledet anno 2023, men også helt lavpraktisk viden om, hvor du henvender dig, hvis du har en forskningsnyhed, du gerne vil have ud.  Vi fik eksempler på effektiv forskningsformidling – både i form af inspiration til posters og sociale medier. Hovedbudskabbet her var: Find dit "Why"

Efterfølgende blev vi gjort klogere på udviklingen inden for AI-værktøjer som for eksempel ChatGPT, men også hvilke faldgruber man bør være opmærksom på. Til slut var Funding, CV og karriereplan på programmet.

Vi blev i løbet af dagen præsenteret for en række links og SDU-sider. Dem har vi samlet til jer i faktaboksen nedenfor.

Næste temadag for ph.d.-studerende, postdocs og adjunkter ved IRS finder sted onsdag den 22. maj 2024. Reservér allerede nu datoen.

Har du spørgsmål?

Så kontakt viceinstitutleder Malene Roland Pedersen

mvils@health.sdu.dk

Oplægsholdere:

• Sigurd A. Kristoffersen, leder af SUND Kommunikation - "SUND Forskningsstrategi"og "Medierne Anno 2023"
  • Bolette Marie Kjær Jørgensen, pressechef SDU Kommunikation - "Når skarpe journalistiske vinklinger møder universitetes komplekse verden"
  • Marianne Lie Becker, journalist SUND Kommunikation og Nana Olejank Hansen, kommunikationsmedarbejder IRS -  "Hvordan kan SUND/IRS Kommunikation understøtte jeres formidling om forskning"
  • Anton Pottegaard, professor ved IST - "Forskningsformidling på SoMe"
  • Jan Pedersen, SDU Digital - "Brug af ChatGPT i praksis/Introduktion til AI-værktøjer"
  • Lone L. Laursen, Syddansk Forskerstøtte - "Funding, CV og karriereplan"
Redaktionen afsluttet: 12.12.2023