IRS Sydvestjysk Sygehus

Kvinder ramt af svangerskabsforgiftning har ændringer i et af blodets reaktionssystemer

Et forskningsprojekt fra IRS, Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital, og OUH viser, at et komplekst reaktionsmønster i blodet er påvirket ved svangerskabsforgiftning. På sigt kan det måske være med til at opspore kvinder i risiko for svangskabsforgiftning tidligere

Anne Cathrine Godtfredsen har netop forsvaret sit ph.d.-studie ved IRS og Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital. I løbet af projektet er 117 gravide med svangerskabsforgiftning sammenlignet med 117 raske gravide.

Når forskerne undersøgte blodet, kunne de se en forskel mellem gravide med svangerskabsforgiftning og gravide kontroller. Ved de gravide med svangerskabsforgiftning fandt forskerne et ændret komplekst reaktionsmønster i blodet, i forhold til de gravide kontroller.

Næste skridt er at undersøge om forskellen opstår som følge af svangerskabsforgiftningen eller om det er noget, som bidrager til at udvikle sygdommen, fortæller Anne Cathrine Godtfredsen, som håber, at forskningen kan føre til, at man tidligere kan opspore de kvinder, som er i risiko for svangerskabsforgiftning, og dermed bedre hjælpe og forebygge.

Læs hele nyheden ved Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital

Om projektet

Anne Cathrine Godtfredsen vandt i 2019 førstepræmien på 1 million kroner i forskerkonkurrencen Et Sundere Syddanmark. Det var med til at finansiere hendes forskning i svangskabsforgiftning.

Projektet har også modtaget støtte fra Lida Oskar Nielsens Fond, Esbjergfonden, Gangstedfonden og Region Syddanmark.

Projektet er gennemført ved Afdeling for Kvindesygdomme og Fødsler ved Esbjerg Sygehus Enheden for Tromboseforskning ved Klinisk Diagnostisk Afdeling og, Syddansk Universitetshospital og Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet i samarbejde med Afdelingen for Graviditet, fødsel og barsel på Odense Universitetshospital.

Svangerskabsforgiftning

Hvert år bliver 2.500 danske gravide kvinder ramt af svangerskabsforgiftning, som ofte resulterer i for tidlige fødsler og komplikationer for både mor og barn.

Måling af blodtryk og undersøgelser af urin ved jordemoderundersøgelser bliver brugt til at diagnosticere de kvinder, som rammes af svangerskabsforgiftning.

Redaktionen afsluttet: 07.06.2023