Navnenyt

SDU-professor i ortopædisk kirurgi på Vejle Sygehus

Ledende overlæge, ph.d. Claus Varnum, Ortopædkirurgisk Afdeling på Vejle Sygehus, udnævnes til professor i ortopædkirurgi ved Institut for Regional Sundhedsforskning, SDU.

Af Tomas Homburg, , 08-03-2024

Claus Varnum skal i sit professorat og sammen med sin afdeling undersøge værdien af robot-assisteret kirurgi ved patienter, der opereres med kunstig hofte eller knæ.

For nylig er Ortopædkirurgisk Afdeling, Vejle Sygehus som de første i Danmark begyndt at foretage robot-assisterede hofte- og knæoperationer med MAKO systemet, der anvender en tredimensionel model af det led, der skal have en protese.

Afdelingen kommer til at undersøge, om der er nogle patientgrupper, som har større udbytte af robot-assisteret operation end andre, og desuden kommer skal de til at undersøge, om der er forskel på, hvor længe det kunstige led holder, når der er anvendt robot-assisteret kirurgi. Desuden er et vigtigt element i fremtidig forskning at undersøge, om anvendelse af robotten er fordyrende eller kommer til at give en besparelse.

I 2016 forsvarede Claus Varnum sin ph.d.-afhandling, der omhandlede forskellige typer af slidflader på kunstige hofter, på Syddansk Universitet. Siden er dette forskningsfelt blevet udbygget, og flere ph.d.-studerende i afdelingen har beskæftiget sig med emnet. Dette er delvist foregået i samarbejde med Norge, Sverige og Finland, der har bidraget med registerdata til studier.

Anden forskning i afdelingen fokuserer på patienter, der har beskadiget forreste korsbånd samt på konkurrerende lidelser inklusive overvægt, prædiabetes og behandling af psykiatrisk sygdom blandt patienter, der skal opereres med kunstig hofte eller kunstigt knæ. I forskningen er inddragelse af patienter vigtig, og i et aktuelt ph.d.-projekt om fælles beslutningstagning i forhold til valg af behandling blandt patienter henvist med slidgigt i hofter og knæ har patienter haft en nøglerolle i udviklingen af et beslutningsstøtteværktøj, der anvendes i projektet.

Afdelingen indgår i et nationalt forskningssamarbejde med 7 andre ortopædkirurgiske afdelinger i Danmark, og det fælles formål med dette samarbejde er at bedre behandling og udbytte for patienter, der opereres med kunstig hofte eller knæ. Der er specielt fokus på at undersøge, hvilke patienter der kan udskrives samme dag, de er opereret, samtidig med, at det ikke går ud over kvalitet eller resultat. Der kommer desuden til at være fokus på patienter med særlige risici forbundet med operation såsom diabetes og nedsat blodprocent.

Claus Varnum er uddannet læge fra Aarhus Universitet i 2002. I 2005 blev han ansat på Ortopædkirurgisk Afdeling, Vejle Sygehus, hvor han har været ansat siden bortset fra to perioder af i alt 2,5 års varighed, hvor han var ansat på Ortopædkirurgisk Afdeling, Odense Universitetshospital. Claus Varnum blev senere overlæge i hoftesektoren i Vejle og i 2022 ledende overlæge for forskning.

Mød forskeren

Claus Varnum er opvokset i Allested-Vejle på Midtfyn og er 49 år. Han bor i Vejle og er gift med Pernille. Sammen har de en datter på 19 år og en søn på 17 år.

Redaktionen afsluttet: 08.03.2024