IRS Ph.d. og Postdoc Institutforum

IRS Institutforum for ph.d.-studerende og postdocs

Foråret institutforum for ph.d.-studerende og postdocs havde to temaer: ”Lær at pitche din forskning” og ”(Er)kend din work-life balance”

Institutleder Rikke Leth-Larsen bød velkommen til en dag helliget de ph.d.-studerende og postdoc’erne.

Dagens to temaer forløb sideløbende, og deltagerne var delt ind i to hold, så alle havde mulighed for fuld fokus på hvert emne.

Grøn meditation i hjertet af Odense

Ude i den grønne gårdhave under åben himmel førte Kim Holst deltagerne igennem et program bestående af redskaber til fordybelse og afkobling, men også til walk-and-talk-samtaler om, hvordan man håndterer work-life balance. Dette førte til, at roen indfandt sig i en periode midt i et ombygningsramt Odense.

Skønne omgivelser ved Odense Adelige Jomfrukloster

Pitch din forskning

Der var mere fart over feltet på dagens anden workshop ”Lær at pitche din forskning”.

Bent Nørgaard gav deltagerne en kort introduktion til, hvad der er medvirkende til en god pitch. Herefter blev deltagerne sat på arbejde. De fik 20 minutter hver til at forberede et 4 minutters pitch af et område af deres forskning, og så var scenen ellers sat til oplæg.

”Forestil dig, at dit hjerte holder op med at slå”

Sådan indledte Stine Hanson sit oplæg om hendes forskning i, hvilke ønsker de ældre patienter har for samtaler ved akutte indlæggelser. Sepehr Mamoei brugte til gengæld tre velkendte ting: En stikkontakt, en ledning og en pære til at gøde jorden for forståelse af hans forskning i sklerose. Det var blot to eksempler på de redskaber, Bent Nørgaard havde inspireret deltagerne til at bruge for at pitche deres forskning.

Bent Nørgaard gav løbende feedback på oplæggene – og så var der ellers afstemning blandt deltagerne – for hvem havde været skarpest til at pitche sin forskning?

Og vinderne er..?

Det var altså deltagerne selv, som stemte på, hvem der havde leveret de bedste pitch. Vinderne blev Eva Hoffmann fra Sygehus Sønderjylland og Niels-Peter Brøchner Nielsen fra Sydvestjysk Sygehus.

Niels-Peter_Brøchner_Nielsen_og_Eva_Hoffmann

IRS’ andet institutforum for ph.d.-studerende og postdocs var en succes.

”Det har givet energi på kontoen”, var en af kommentarerne fra rummet, da institutleder Rikke Leth-Larsen spurgte ind til dagen.

Og som Rikke Leth-Larsen efterfølgende sagde, så var det en fornøjelse at se den tillid til hinanden og velvilje til at deltage, som de deltagende ph.d.-studerende og postdocs viste.

Reserver allerede nu datoerne!

IRS Institutforum tirsdag d. 29. november 2019 og IRS Ph.d. og Postdoc Institutforum 28. november 2019

Link fra Kim Holst

Gode fif til formidling af forskning

• Brug den tre-ledede opbygning