Navne

Oliver Hendricks professor i reumatologi ved IRS, Dansk Gigthospital i Sønderborg

Overlæge, ph.d. Oliver Hendricks, er pr. 1. september udnævnt til professor på Dansk Gigthospital tilknyttet Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet

Oliver Hendricks har siden 2010 været specialeansvarlig overlæge i reumatologi og klinisk lektor på forskningsenheden på Dansk Gigthospital, som ejes og drives af Gigtforeningen.

- Vi er meget begejstrede for, at Syddansk Universitet har valgt Oliver Hendricks som Dansk Gigthospitals nye professor. Han kommer til at spille en central rolle i realiseringen af de visioner, vi har for hospitalet i de kommende år, hvor vi vil udvikle positionen som spydspids inden for reumatologisk behandling og rehabilitering, patientinddragelse og tværfaglighed, siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind og fortsætter:

- Samtidig er Oliver umådelig afholdt af både kolleger og patienter. De beskriver ham som inddragende, nærværende – og stædig. Han giver aldrig op – uanset hvor kompliceret og vanskeligt et patientforløb han står over for.

Om Oliver Hendricks

Oliver Hendricks er født og opvokset i Essen ti Tyskland og er uddannet læge fra Duisburg-Essen Universitet i Tyskland i 1996, men har haft hele sit arbejdsliv i Danmark. Siden 2005 har han forsket i reumatologi og immunologi ved SDU, IRS, senest i en kombineret overlæge- og lektorstilling.

Hans forskning dækker kvantitative og kvalitative aspekter i grænselandet mellem reumatologien, immunologien og den kliniske mikrobiologi. Nøgleord er inflammatorisk reumatologi, biokemi, tidlig diagnostik, biologiske og yderligere innovative behandlingsstrategier, men også avanceret patientkommunikation og -uddannelse har hans store interesse.

Som centerprojektleder har han været involveret i oprettelsen af den nationale reumatologiske biobank (DRB). Han er både formand for Dansk Reumatologisk Selskab og Skandinavisk Reumatologisk Selskab.

Oliver Hendricks bor i Gråsten med sin hustru, Yasmin Hendricks, der arbejder som specialpsykolog

Om forskeren
Oliver Hendricks