Institut for Regional Sundhedsforskning

Professor og forskningsleder Kim Houlind er ny institutleder for Institut for Regional Sundhedsforskning på Syddansk Universitet.

1.maj skifter Kim Houlind den ene stol ud med en anden. For de seneste 7 ½ år har Kim været cheflæge på Karkirurgisk afdeling på Kolding Sygehus sammen med rollerne som professor og koordinerende forskningsleder. Men lige om lidt kan han altså tilføje titlen af institutleder til sit CV.

Af Sigurd A. Kristoffersen, 10-04-2024

- Jeg har været tilknyttet Institut for Regional Sundhedsforskning i 13 år og ser det som en spændende opgave nu at få lov til at lede instituttet. Det er en organisation med 400 forskere fordelt på 50 forskergrupper på 12 sygehuse og tre regioner, så det er en buket med rigtigt mange farver, udtaler Kim Houlind.

- Det er små og mellemstore sygehuse, der før i tiden ikke havde status af universitetshospitaler, men som er vokset meget i akademisk formåen i de senere år. De har det tilfælles, at de behandler og forsker i de sygdomme, som de fleste fejler. De har også gennem klyngesamarbejdet en tæt forbindelse til kommuner og almen praksis.

- Med den kommende strukturreform af sundhedsvæsenet vil denne type forskning være af afgørende betydning for at skabe og indsamle relevant viden for udviklingen af fremtidens sundhedsvæsen.

Kim Houlind har markeret sig som en særdeles fremtrædende forsker i både dansk og international karkirurgi og var blandt andet hovedforfatter på analysen af karkirurgien i Region Midtjylland, som satte fokus på antallet af amputationer på de midtjyske sygehuse.

Han har blandt andet undersøgt, hvilken type behandling, der giver det bedste resultat, når det kommer til at bevare patientens ben frem for at amputere. Det er det såkaldte BASIL-2-samarbejde. Resultaterne fra dette internationale studie blev sidste år publiceret i The Lancet.

Han har været vejleder for 10 ph.d.-studerende og publiceret en lang række artikler indenfor karkirurgi, hjertekirurgi og uddannelse af kirurger.

- Vi er virkeligt glade for, at Kim nu træder ind i denne nye rolle. Hans akademiske og praktiske erfaringer er et kæmpe plus, og så har han tilmed de personlige egenskaber, der skal til for at lykkes i jobbet, lyder det fra dekan Ole Skøtt, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Kim har været tilknyttet Institut for Regional Sundhedsforskning (IRS) og Syddansk Universitet siden 2011, men er uddannet læge og ph.d. fra Aarhus Universitet. Han har både speciallægeuddannelse i hjerte-lungekirurgi og senere i karkirurgi efter uddannelse på danske hospitaler og et års fellowship i Melbourne, Australien. Derudover har han blandt andet været formand for Dansk Karkirurgisk Selskab og hovedkursusleder for det karkirurgiske speciale.

Kim Houlind afløser Rikke Leth-Larsen på posten, som hun har bestridt siden 2015.

Kim Houlind

Kim Houlind er født i Aarhus i 1966, hvilket gør ham 58 år gammel. Privat er han bosat i Risskov med hustru, Mette, som er overlæge på Aarhus Universitetshospital. De har fire børn, som dog ikke længere bor hjemme. Fritiden bruges med familie og venner og på at opleve naturen med travestøvler, løbesko og havkajak.

Redaktionen afsluttet: 10.04.2024