Kan bevægelse mindske smerter efter overvægtskirurgi?

Forsker fra Syddansk Universitet og Esbjerg Sygehus vil med en bevilling på knap to millioner fra Novo Nordisk Fonden undersøge, hvad der hjælper mod smerter efter overvægtskirurgi

Som sygeplejerske på Opvågnings-afsnittet har ph.d.-studerende, Nanna Christiansen, Institut for Regional Sundhedsforskning og Esbjerg Sygehus været der, når patienter slog øjnene op efter en overvægtsoperation. Hun har flere gange oplevet, at patienter har haft smerter, som traditionelle midler til smertebehandling har haft svært ved at dæmpe. Der mangler ikke midler i medicinskabet, men de kan hver især komme til kort, og patienterne kan nå den maksimale dosis uden at blive smertefri.

Efter en finansiering på knap to millioner fra Novo Nordisk Fonden kan Nanna Christiansen nu sætte gang i sit ph.d.-projekt på IRS og Esbjerg Sygehus – Syddansk Universitetshospital. Forskningen undersøger betydningen af hurtigt at mobilisere patienten kort tid efter operationen i maven mod overvægt. Mobilisering er fagtermen for bevægelse.

Mere viden om betydningen af bevægelse

-Denne gruppe patienter oplever jeg som meget motiverede, fortæller Nanna Christiansen. De har typisk gennem længere tid arbejdet på at blive klar til operation – også vel vidende, at det for mange ikke er smertefrit.

-Det er en del af vores faglighed som sygeplejersker, at vi kan vurdere smerte og hjælpe patienter til at håndtere smerter – også kaldet ’coping’, udtaler Nanna Christiansen, der nu kan begynde arbejdet med at finde ud af, om forskelle i bevægelse hænger sammen med patienternes oplevelse af smerter.

Esbjerg Sygehus er et af de få steder i landet med særlige kompetencer inden for sundhed for mennesker med overvægt. Nu bygger Nanna Christiansen ovenpå med mere viden, der blandt andet kommer til at basere sig på målinger af bevægelse holdt sammen med spørgeskemaer om livskvalitet og smertehåndtering.

Følger også patienterne efter udskrivelse

Det er normalt, at man er sygemeldt i 2-4 uger efter overvægtskirurgi, hvoraf den første tid er på sygehuset. For de 112 patienter, der siger ja til at være med i forskningen, vil Nanna Christiansen være der til at tale smerter og mobilisering i Opvågningen, men også følge deltagerne, når de efterfølgende indlægges på sengeafsnittet. Her er hun klar med kvantitativ smertemåling, undersøgelse af funktionsniveau og fysisk aktivitet ved hjælp af skridttællere og andet måleudstyr.

Typisk bliver patienterne udskrevet døgnet efter operationen, men forskningsprojektet indebærer også, at der i aftale med udvalgte kommuner følges op med en kommunal fysioterapeut. Fysioterapeuten følger op efter blot få dage og står for træning, vejledning og råd til livsstilsændring i fire uger.

-Denne del af projektet er udarbejdet i et unikt samarbejde med ledere og terapeuter fra Esbjerg Kommune, som er gået all-in på projektet - på trods af at dette ikke er en patientgruppe de typisk ser i deres regi, siger Nanna Christiansen.

Fra første patient, der efter planen inkluderes efter påske, og til sidste patient er igennem regner Nanna med at der vil gå to år.

Mød forskeren

Nanna Christiansen, ph.d.-studerende ved Institut for Regional Sundhedsforskning og Esbjerg Sygehus. Titlen på hendes ph.d.-projekt er: ”Recovering from bariatric surgery – the effects of early initiated and supervised mobilization”.

Redaktionen afsluttet: 02.04.2024