Forskning - bevillinger

Hvor skal jeg placere mine eksterne midler?

Inden du som forsker laver en ansøgning til en forskningsbevilling, så er det vigtigt, at du som det første går ind og ser på Syddansk Forskerstøttes vejledning omkring placering af midler.

Bevillingen skal placeres, hvor pengene skal bruges. Det vil sige enten på dit sygehus, på instituttet eller begge steder. Det er ikke tilladt, hverken juridisk eller regnskabsmæssigt, at føre midler frem og tilbage mellem universitet og sygehus efter en bevilling er givet, med mindre dette aftales specifikt med bevillingsgiver.

Nogle fonde giver overhead oveni i bevillingen afhængig af placering – fx giver DFF 44% oveni en bevilling, hvis den placeres på et universitet, men kun 3% oveni, hvis den placeres på et sygehus. Det er penge, der kan bruges til fx kurser for vores forskere.

Vigtige links:

Syddansk Forskerstøtte: ”Where do you apply from?

Kontaktperson ved IRS og KI: Budgetøkonom Ulla Rasmussen – usr@health.sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 03.10.2023