Forskningspris

Hæderspris til Kim Houlind

Hjerteforeningen og Dansk Karkirurgisk Selskab har givet årets forskningspris til professor og forskningsleder Kim Houlind. Han har fået prisen blandt andet for sit arbejde med at minimere risikoen for amputation ved åreforsnævring.

Af Nana Olejank Hansen, , 31-10-2023

Kim Houlind fra Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet og Forskningsenhed for Karkirurgi i Kolding har markeret sig som en fremtrædende forsker i både dansk og international karkirurgi.

Han var for eksempel hovedforfatter på analysen af karkirurgien i Region Midtjylland, som blandt andet satte fokus på antallet af amputationer på de midtjyske sygehuse. Netop forebyggelse af amputationer er et område Kim Houlind qua sin forskning er blandt de mest vidende om.

Kim Houlind har blandt andet undersøgt, hvilken type behandling, der giver det bedste resultat, når det kommer til at bevare patientens ben frem for at amputere. Det er det såkaldte BASIL-2-samarbejde. Resultaterne fra dette internationale studie blev publiceret i The Lancet.

Forskningsprisen på 15.000 kr. blev uddelt på Dansk Karkirurgisk Selskabs årsmøde.

Formand for Dansk Karkirurgisk Selskab, overlæge og lektor Jacob Budtz-Lilly og klinisk professor Kim Houlind

Mød forskeren

Udover at være professor og forskningsleder for Forskningsenhed for Karkirurgi i Kolding er Kim Houlind også koordinerende forskningsleder for IRS Sygehus Lillebælt Kolding. Forskningsenheden for Karkirurgi i Kolding er inviteret med i det internationale BASIL-2 samarbejde pga. enhedens høje faglige niveau og erfaring med både bypass-operationer og ballonudvidelser.

Redaktionen afsluttet: 31.10.2023