Danmarks Hjernesamling

Danmarks Hjernesamling har 75-års jubilæum i år.

Vidste du, at verdens største samling af menneskehjerner er dansk og drives af Hjerneforskningscenteret BRIDGE på SDU?

I anledning af jubliæet bringer videnskab.dk en  lang artikel, hvor du kan få den fascinerende fortælling om Danmarks hjernesamling. Samlingen består af 9.479 hjerner der i perioden fra 1945 til 1982 blev indsamlet fra afdøde psykiatriske patienter i Danmark.

Efter at Etisk Råd havde besluttet, at man godt kunne bruge hjernesamlingen, blev den op gennem 1990’erne brugt til flere store forskningsprojekter.

Nyt hjem i Odense

I 2018 blev samlingen flyttet sydpå fra Aarhus til Odense, hvor Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital overtog samlingen. I kan alle søge om at lave forskningsprojekter fra samlingen.

Du kan læse meget mere om samlingen og dens fascinerende historie her

Danmarks Hjernesamling

9.479 hjerner blev samlet fra psykiatriske patienter i Danmark