Navne

Coen Maas er udnævnt ny adjungeret professor i inflammatoriske trombosesygdomme

Professor Coen Maas er blevet udnævnt som adjungeret professor i inflammatoriske trombosesygdomme ved Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet. Professoratet skal styrke forskningen inden for samspillet mellem koagulation og inflammation

Coen Maas har en ph.d. i biomedicin fra 2009 og har forskningsmæssigt haft et særligt fokus på den del af koagulationssystemet, der bliver påvirket af forskellige inflammatoriske tilstande.

I international sammenhæng er Coen Maas en anerkendt forsker, der har publiceret mere end 80 peer reviewed artikler.

Udover at være adjungeret professor er Coen Maas associate professor ved Department of Clinical Chemistry and Haematology and the Department of Experimental Cardiology, University Medical Center, Utrecht.

Hvilken rolle spiller samspillet mellem koagulation og inflammation for udvikling af andre sygdomme?

Det er et af de spørgsmål, som Coen Maas vil belyse nu, hvor han som adjungeret professor bliver tilknyttet Enheden for Tromboseforskning, Institut for Regional Sundhedsforskning, Sydvestjysk Sygehus.

Enheden har gennem de seneste år udviklet nye metoder, som kan anvendes til klinisk forskning inden for området. Og netop her kan Coen Maas bidrage med stor viden om den basale fysiologi om inflammatoriske trombosesygdomme.

- Jeg ser frem til vores fremtidige samarbejde med at belyse betydningen af samspillet mellem koagulation og inflammation ved forskellige store sygdomsgrupper som for eksempel præeklampsi og inflammatorisk tarmsygdom. Jeg er overbevist om, at vores arbejde vil øge den grundlæggende forståelse af udviklingen af en række sygdomme og bidrage til nye diagnosticering- og behandlingsmuligheder, udtaler Coen Maas om sine forventninger til samarbejdet.

Professoratet styrker forskningen

Enheden for Tromboseforskning har blandt andet søsat et forskningsprogram, der skal undersøge, hvilken basal rolle misfoldede proteiner spiller for udvikling af inflammatoriske trombosesygdomme. Her kan Coen Maas bidrage med solid viden, da han har publiceret fra en række væsentlige undersøgelser, der giver indsigt i den centrale betydning af misfoldede proteiner ved udvikling af forskellige sygdomstilstande.

Enheden ser frem til det fremtidige samarbejde med Coen Maas. Det vil dels vil styrke og dels bidrage til en konsolidering af forskningen på området.

Coen Maas er udnævnt adjungeret professor i perioden fra 1. juni 2020 til 31. maj 2025.

Mød forskeren
Coen Maas