25 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til forskning i karkirurgi

Professor Kim Houlind fra IRS Sygehus Lillebælt, Forskningsenhed for Karkirurgi er en del af forskerholdet, der skal forbedre behandlingen af kritisk nedsat blodtilførsel i benene

Professor Kim Houlind er en del af forskergruppen bag det kliniske forsøg BEST-CLI. Forsøget ledes af et hold internationalt anerkendte eksperter ved henholdsvis Brigham and Women's Hospital, Boston Medical Center og Harvard Medical School.

BEST-CLI er et klinisk forsøg, hvor forskerne sammenligner de to mest gængse behandlinger for nedsat blodtilførsel i benene. De to standardbehandlinger er enten åben kirurgi eller en ballonudvidelse. Behandlingen skal være med til at forebygge en senere amputation.

Med bevillingen fra Novo Nordisk Fonden er det muligt for forskerne at forlænge og udvide BEST-CLI. Dette vil på sigt give en evidensbaseret behandlingsstandard for mennesker med kritisk nedsat blodtilførsel i benene.

Bedre rådgivning og behandling

Karkirurgiske tiltag har stor betydning for at forebygge amputationer ved at forbedre blodforsyningen til benene. Kirurgerne kan enten udvide forsnævringer i blodårerne med balloner eller anlægge en omkørsel (også kaldet bypass) med en anden blodåre uden om en forsnævring eller aflukning.

- Vi ved nu fra hovedanalysen af BEST-CLI, at ved direkte sammenligning mellem store grupper, er bypass-operationen gennemsnitligt mest effektiv og holdbar. Men når den enkelte patient skal rådgives om behandling spiller en lang række individuelle faktorer ind, fortæller professor Kim Houlind.

Lægerne skal blandt andet forholde sig til, om der er tale om en lang aflukning af blodkarret eller blot en kort forsnævring? Sidder forsnævringen ved et sted, hvor blodkarret deler sig?  Har patienten sår eller kun smerter? Hvilke andre sygdomme har patienten?

- Gennem dette forsøg, analyserer vi en stor mængde af data og faktorer. På den måde kan vi opstille modeller for, hvilken behandlingsmetode, der vil være bedst for den enkelte patient. Det vil altså give både bedre rådgivning og behandling for den enkelte patient”, fortæller professor Kim Houlind.

Forsøgets første faser er finansieret af United States National Institute for Health, og sammenligner behandlingseffektivitet, livskvalitet og omkostningseffektivitet ved henholdsvis åben kirurgi eller ballonudvidelse.

Mød forskeren
Kim Houlind

Klinisk professor og koordinerende forskningsleder Kim Houlind, IRS Sygehus Lillebælt, Forskningsenhed for Karkirurgi

Redaktionen afsluttet: 16.12.2022