Millioner til SDU-forskning i skærmvaner blandt grupper af unge voksne

Professor Anders Grøntved fra Institut for Idræt og Biomekanik (IOB) skal sammen med sin forskergruppe undersøge, hvordan begrænsning i brug af skærm kan påvirke adfærd, fysiologisk stress og mental sundhed.

Digitale skærme er blevet en uundværlig del af vores dagligdag. Det har skabt bekymring om deres indflydelse på vores sundhed og adfærd. Især blandt unge voksne; en gruppe, der typisk bruger rigtig meget tid på skærme og som har stigende udfordringer med dårlig mental sundhed, søvnforstyrrelser og fysisk inaktivitet.

Men nu skal det undersøges, om reducering af skærmbrug kan trække udviklingen i en bedre retning.

Danmarks Frie Forskningsfond har netop bevilget 6 millioner kroner til et forskningsprojekt ledet af professor Anders Grøntved fra forskningsenheden Exercise Epidemiology ved Syddansk Universitet.

Forskerne forbereder nu et unikt eksperiment, der skal zoome ind på betydningen af skærmvaner for unge voksnes sundhed og adfærd, der har været under forandring det seneste årti hos unge kvinder og mænd:

Undersøger de unge i grupper fremfor som individer

- Vi har observeret, hvordan den kraftigt stigende brug af skærme siden fremkomsten af smartphonen i 2010 er blevet fulgt af en støt stigende andel af unge voksne, der har dårligt mentalt helbred, føler sig stressede, viser tegn på ensomhed, har søvnproblemer og er fysisk inaktive, siger Anders Grøntved.

- Det, som er særligt ved vores projekt er, at vi rekrutterer – og måler på – de unge i grupper fremfor som individer. Vi vil gerne vide, om og i hvilken grad de unges brug af skærme i dag er med til at asynkronisere deres fysiske adfærd, men også om en begrænsning i skærmbrug påvirker fysiologisk stress, mental sundhed, søvn og fysisk aktivitet, forklarer han.

Forskningsprojektet undersøger, hvordan begrænsning af skærmbrug påvirker de unge voksnes adfærd, fysiologiske stressniveau og mentale sundhed i et kontrolleret lodtrækningsstudie.

Måler på adfærd og fysiologisk stress døgnet rundt

Forskerne rekrutterer vennegrupper af unge voksne og indsamler objektive kontinuerlige målinger af adfærd og fysiologisk stress med ’wearables’ (bærbare måleenheder), som de unge skal bære i alle døgnets timer - i kombination med hyppige selvrapporteringer af blandt andet humør.

Dette unikke undersøgelsesdesign giver mulighed for at observere, hvordan skærmbegrænsning påvirker de unges sociale interaktionsmønstre og graden af og fysiologisk og adfærdsmæssig synkronisering inden for deres vennegrupper.

- Den nuværende forskning på området, der har forsøgt at belyse skærmbrug som en medvirkende årsag til blandt andet stigende mistrivsel, har næsten udelukkende været baseret på observationsstudier. Disse studier har både fundet resultater, der bekræfter og afkræfter en mulig årsagssammenhæng. Desværre kan der sættes spørgsmålstegn ved mange af resultaternes validitet, fortæller Anders Grøntved.

- Derfor har vi i de seneste år arbejdet med udvikling af både målemetoder, der er designet til denne type studier, og en ny undersøgelsesmodel, som samlet set giver os mulighed for at gennemføre et eksperiment, der kan give os indsigt i årsagssammenhængene mellem unges skærmbrug og deres sundhed og adfærd, siger han.

Vil levere viden til fremtidige retningslinjer for digital skærmbrug

Synkroniseringen af fysiologiske signaler og adfærd i grupper af mennesker anses som en evolutionært grundlagt mekanisme, der er med til at fremme social samhørighed.

Projektet vil give ny grundlæggende viden om, i hvilken grad skærmbrug påvirker helbred og adfærd blandt unge voksne, og vil dermed kunne informere og understøtte fremtidige retningslinjer for digital skærmbrug blandt den unge befolkning.

Projektets titel er: “Limiting digital screen use in young adult peer groups: a randomized experiment on mental health, behavioral patterns, and physiological synchrony”.

Projektet går i gang 1. august 2024 og fortsætter frem til 1. december 2027.

Læs mere om Danmarks Frie Forskningsfond her.

Foto: Jonas Havelund, SDU

Anders Grøntved, professor og forskningsleder