Udkommer i dag på Idrætsmødet i Aalborg: Hvidbog om fodbold som forebyggelse og behandling

Resultaterne fra 20 års forskningsindsats i sundhedseffekterne af fodboldtræning præsenteres i dag for politikere, sundhedsfaglige og trænere.

En ny hvidbog fra Syddansk Universitet (SDU) og Dansk Boldspil-Union (DBU) præsenterer fodbolds potentiale for effektiv forebyggelse og behandling af sygdomme - og fremhæver fodboldspillets unikke karakteristika, der bidrager til forebyggelse og rehabilitering.

I hvidbogen beskrives hvordan fodboldtræning har sundhedsmæssige fordele på tværs af forskellige lidelser og risikotilstande. Redaktører bag hvidbogen ser den derfor som en værdifuld ressource for politikere, sundhedsfaglige, trænere og for alle andre med interesse i sundhedsfremme gennem fysisk aktivitet.

- Hvidbogen er en rejse gennem 20 års fodboldforskning og implementering.  Det er en fortælling om et unikt samarbejde mellem forskningsverdenen og DBU, hvor forskningsresultater hver gang har dannet basis for evidensbaserede koncepter, som efterfølgende blev udrullet i samarbejde mellem forskerne, DBU og udvalgte relevante aktører. Det gælder Fodbold Fitness, Fodbold for Hjertet, 11 for Health, FIT FIRST, FC Prostata og Fodbold for Socialt Udsatte, fortæller professor Peter Krustrup, fra SDU's Institut for Idræt og Biomekanik.

- Det er en kæmpe fornøjelse at se hvordan forskningen er kommet så mange mennesker til gavn, og det giver tro på at denne model kan bruges på mange felter, også udenfor idrætsforeningerne, tilføjer han.

Fodbold anvendes som forebyggelse og behandling af sygdomme

- Fodbold er stærk medicin. Hvidbogen bør være obligatorisk læsning for alle sundhedsordførere og i alle landets kommuner. Hvidbogen er et glimrende eksempel på vores vision ’En Del af Noget Større’. Fodbold er så meget mere end blot et spil,” udtaler adm. direktør i DBU, Erik Brøgger Rasmussen.

Hvidbogen sætter fokus på fodbold som værktøj mod 10 lidelser og risikofaktorer og indeholder bidrag fra 25 forskere fra i alt 13 internationalt anerkendte forskningsmiljøer, heraf 11 forskere fra Syddansk Universitet.

Hvidbogen er baseret på sundhedsstyrelsens rapport om fysisk træning som behandling og den forskningsbaserede bog 'Football as Medicine'.
Professor Peter Krustrup og postdoc Thomas Rostgaard Andersen fra Syddansk Universitet har, sammen med forskningsleder Søren Bennike fra DBU, redigeret hvidbogen.

Foto: Spillere fra FC Prostata. Kredit: Bo Kousgaard

Peter Krustrup, professor og forskningsleder