Ud på den store scene: SDU-studerende er en del af international konference

Studerende fra Syddansk Universitet i Esbjerg får allerede i studietiden mulighed for at deltage på den store forskningsscene. Én af dem er Kevin Langhorst, der skal deltage i en stor, international bæredygtighedskonference.

”Jeg er meget glad for muligheden for at få nye perspektiver og lære noget i så internationalt og samarbejdsorienteret et forum.”

Begejstringen er til at tage at føle på hos studerende Kevin Langhorst fra kandidatuddannelsen Environmental and Resource Management i Esbjerg. Når den internationale og anerkendte bæredygtighedskonference European Resources Forum (ERF) løber af stablen den 3. november 2020, er han nemlig én af konferencens studenterrapportere. Og det er ikke en lille ting, Kevin Langhorst med udvælgelsen er blevet en del af. Tværtimod. For med over 700 deltagere fra mere end 40 lande er konferencen én af fyrtårnene, når det kommer til bæredygtig ressourceudnyttelse.

Et møde med førende eksperter
Det er femte gang, ERF-konferencen afholdes, og selvom det i år bliver en online version på grund af Covid-19, lader programmet sig ikke begrænse af pandemien. Det er derfor med både deltagelse af, og oplæg fra, førende eksperter og andre interessenter inden for bæredygtig ressourceudnyttelse.

Som studenterrapporter bliver Kevin Langhorst en aktiv del af at formidle konferencens budskaber på blandt andet Twitter, og så skal han forberede spørgsmål til diskussionsrunder og interviewe deltagere og oplægsholdere. De præcise opgaver får han tildelt på en workshop dagen før konferencen, men selv er han ikke i tvivl om, hvad han glæder sig mest til:

”Jeg glæder mig allermest til at komme i kontakt med eksperter fra alle de forskellige områder og lande,” siger han og fortæller, at han højst sandsynligt kommer til at reportere fra oplæggene og diskussionerne om cirkulær økonomi.

Stærk faglighed i Esbjerg

Kevin Langhorst er blevet udvalgt som studenterrapporter blandt en lang række ansøgere, blandt andet på baggrund af sine studieaktiviteter ved Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi i Esbjerg. Noget, der ifølge lektor Eva Roth viser, hvad Syddansk Universitet i Esbjerg tilbyder de studerende af muligheder allerede under studierne:

”Vi gør alt for at klæde de studerende på til verden udenfor. Ikke kun til arbejdslivet, men også i forhold til at blande sig i de vigtige debatter. Derfor er det også fedt, når det lykkes de studerende at komme med til noget, der er så stort og vejer så tungt inden for feltet af bæredygtighed,” siger hun og slår fast, at det viser, hvor stærk en faglighed de unge fra Syddansk Universitets campus i Esbjerg har.

Følg med på distancen

ERF-konferencen afholdes tirsdag den 3. november 2020, og selvom Europa mere eller mindre er lukket ned på grund af Covid-19, er det muligt at følge oplæggende og diskussionerne via ERF’s Twitterprofil eller ved at bruge hashtagget #2020erf.

Du kan også læse studenterreporternes historier på studenterbloggen via dette link.

Kevin Langhorst

Fakta

• European Resources Forum (ERF) har etableret en europæisk platform, hvor man diskuterer problemstillingerne om bæredygtig ressourceudnyttelse ved at fokusere på den politiske og videnskabelig debat på området.
  • ERF er etableret af Umwelt Bundesamt, der er det tyske miljøministerium. ERF-konferencen bliver hvert år afholdt i Tyskland, men i år er konferencen online på grund af Covid-19.
  • Du kan læse mere om konferencen på ERF’s hjemmeside via dette link
Redaktionen afsluttet: 02.11.2020