Professor mso i sportsøkonomi: Oliver Budzinski

Tiltrædelsesforelæsning: Sports, Business Economics and Competition - How competitive is sports?

Den 1. marts 2010 tiltrådte Oliver Budzinski som professor mso i sportsøkonomi og konkurrence ved Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi. Ud over at udvikle forskning inden for sportsøkonomi og sport management skal han og den øvrige forskningsgruppe undervise på de erhvervsøkonomiske bachelor- og kandidatuddannelser i sport og event management i Esbjerg.

Tiltrædelsesforelæsningen har titlen
Sports, Business Economics and Competition:
How Competitive Is Sports?

og afholdes
fredag den 25. juni 2010 kl. 13.00
i Auditoriet, Syddansk Universitet, Niels Bohrs Vej 9, Esbjerg.

Efterfølgende byder instituttet på et lille traktement. Alle er velkomne. Tilmeld venligst til sekretær Anne-Marie Grinderslev, amg@sam.sdu.dk eller 6550 4205 senest torsdag den 24. juni.

Selv om sport tiltrækker stærk interesse fra publikum og medier og er blevet en erhvervssektor i sig selv, findes der kun meget lidt forskning om sportsøkonomi og sportsledelse. Det råder Syddansk Universitet nu bod på ved at ansætte Danmarks første professor i sportsøkonomi og konkurrence. Det sker ved Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi ved Esbjerg Campus, hvor der også både er en erhvervsøkonomisk bachelor- og kandidatuddannelse i sport management.

Professor Oliver Budzinski er uddannet fra universiteter i Tyskland og USA og kom til Danmark i 2008. Han har en meget stor videnskabelig produktion bag sig inden for især konkurrence- og fusionsområdet, bl.a. udgav han for et par år siden bogen The Governance of Global Competition. Men han har i stigende grad vendt sin interesse mod sportsøkonomi og bl.a. set på sport og konkurrenceforhold i Europa, skandaler inden for Formel 1, faktorer for at få succes ved de paraolympiske lege og økonomien i håndboldturneringer. I øjeblikket ser han på, hvordan producenten af energidrikke, Red Bull, påvirker sporten gennem sine markedsføringsaktiviteter.

Oliver Budzinski har ikke kun et teoretisk forhold til sporten. Han har det sorte bælte i judo (2. Dan) og er også eksamineret instruktør. Desuden er han formand for den lokale breddeidrætsklub i Langenhagen. Her lidt nord for Hannover bor han nemlig med sin kone, men er i Esbjerg til hverdag.
Redaktionen afsluttet: 23.06.2010