Skip to main content
DA / EN

Mentale trivsel og støtte blandt forældre med børn med autisme spektrum forstyrrelse (ASF) i Danmark

Formål:

At undersøge støtte og mentale trivsel blandt forældre til børn med ASF.

Sådan gør vi det:

Vi gennemfører en spørgeskemaundersøgelse, der er åben for alle forældre til et barn med autisme. Vi laver to opfølgninger på skemaet. Disse er nu planlagt som årlige opfølgninger.

Hvem kan deltage?

Alle fædre og mødre, der har mindst et barn med en ASF diagnose.

Det gælder også personer med forældreansvar for et barn med en ASF diagnose, som eksempelvis plejeforældre og papforældre.

Man kan deltage uanset barnets alder.

Projektperiode og status:

Det første spørgeskema blev gennemført omkring årsskiftet 16/17, den første opfølgning sendes rundt omkring årsskiftet 17/18 og den sidste opfølgning omkring årsskiftet 18/19.

Vi er ved at igangsætte første opfølgningsfase. Link fremsendes direkte til tidligere deltagere. Hvis har deltaget tidligere og ikke har modtaget et link efter årsskiftet, så må du meget gerne kontakte os på nedenstående e-mail.

Vi åbner desuden for deltagelse af flere fædre. Der vil komme link til fædrene på denne side i det nye år.

Resultaterne:

Studiet kan gøre en forskel ved at informere omkring betydningen af støtte, og hvor og hvornår det kan være særligt vigtigt at sætte ind for at undgå en negativ udvikling i forældrenes trivsel.

Resultaterne formidles på konferencer nationalt og internationalt og i en række internationale artikler med resultaterne. For hver artikel laves en dansk opsummering, der gøres tilgængeligt på denne hjemmeside og delt med deltagerne.

Hvis du vil vide mere:

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer kan du kontakte projektansvarlig, Mette Elmose, Institut for Psykologi, Syddansk Universitet på melandersen@health.sdu.dk , eller på telefon 6550 4625.

Projektet gennemføres med støtte fra:

Der er ingen ekstern støtte til projektet.

Projektet gennemføres i samarbejde med:

Professor, Vicki Bitsika, Bond University & Professor Christopher Sharpley, University of New England.

Sidst opdateret: 02.08.2023