Årbog 2024

Hvordan former bæredygtig erhvervsudvikling vores samfund? Ny bog giver redskaber til en bæredygtig fremtid

Vi har brug for bæredygtig erhvervsudvikling til at løse en række komplekse problemer i vores samfund. En ny bog sætter fokus på, hvordan blandt andet virksomheder, kommuner og iværksættere kan arbejde med bæredygtig erhvervsudvikling.

Af Camilla Wissing Mortensen & Cæcilie Østergaard Knudstorp, , 13-03-2024

Hvad forstår vi ved bæredygtig erhvervsudvikling?

Det er der mange bud på. Ét af dem er, at den økonomiske, grønne og sociale udvikling skal være tæt forbundne, det vil sige, at erhvervsudviklingen på én gang skal bidrage til en sund økonomi, et højt velfærdsniveau med social lighed og et miljø og klima af høj kvalitet.

Sådan lyder det i årbogen: Bæredygtig erhvervsudvikling – flere bundlinjer på spil.

Om årbogen

Årbogen 2024 har temaet: Bæredygtig erhvervsudvikling – flere bundlinjer i spil. Den er en del af en serie, der gennem en række artikler åbner et vindue mellem forskningsverdenen og de virksomheder, konsulenter og erhvervsfremmeaktører, som har en faglige interesse i at følge nye udviklingstendenser på forskningsfronten.

Årbogen har været en fast del af det tidligere Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse (nu en del af Institut for Erhverv og Bæredygtighed) og har taget udgangspunkt i den forskning, der er blevet til i et tæt samspil mellem forskere ved Syddansk Universitet, nationale og regionale erhvervs- og konsulentvirksomheder, bevillingsgivere og et international forskningsnetværk.

Læs årbogen

Læs alle årbøger

I bogen formidler en række forskere deres viden om, hvilke muligheder og udfordringer bæredygtig erhvervsudvikling skaber for virksomheder, organisationer og det danske samfund som helhed.

- Vores forskning bygger på et tæt samspil med virksomheder, organisationer og det samfund, vi er en del af. Derfor er det vigtigt for os, at vi bidrager til teoriudvikling og som en ressource til viden.

- Med årbogen præsenterer vi nogle af de nye udviklingstendenser på forskningsfronten, så virksomheder, konsulenter og erhvervsfremmeaktører kan finde inspiration til deres daglige arbejde, siger professor Per Vagn Freytag, der er én af redaktørerne bag bogen.

Udveksling af viden

Årbogen blev præsenteret på et gå-hjem-møde, hvor forskere og praktikere var samlet for at diskutere og udveksle viden om årets tema, bæredygtig erhvervsudvikling.

Aftenen bød på tre inspirerende oplæg, der alle tog udgangspunkt i et af bogens kapitler.

Kapitlerne bag om oplæggene

Oplæggene præsenterede tre af årbogens artikler.

Anne-Mette Hjalagers oplæg præsenterede bogens kapitel 1: Den kommunale erhvervspolitik og verdensmålene, som hun har skrevet sammen med Andreea Bujac.

Mads Bruun Ingstrup og Jesper Raalskovs oplæg præsenterede bogens kapitel 2: Rådgivning af SMVer – Flere veje til bæredygtig erhvervsudvikling, som de har skrevet sammen med Per Vagn Freytag, Helle Maiken Fischer og Jens Nyholm.

Mette Søggards oplæg præsenterede bogens kapitel 7: Iværksætteres mentale sundhed udfordres på sociale medier – en ny udfordring for bæredygtig forretningsfremme, som hun har skrevet sammen med Josephine Gaza og Suphitcha Ek-uru.

Læs alle kapitlerne i årbogen

Professor Anne-Mette Hjalager fortalte om, hvordan FN’s Verdensmål er indarbejdet forskelligt i de danske kommuners erhvervspolitik og i et beskedent omfang. Hun pegede på fire dilemmaer, herunder Verdensmålenes flertydelighed, der vanskeliggør oversættelsen af verdensmålene til en kommunal erhvervspolitisk praksis.

Lektor og centerleder ved Center for Bæredygtig Erhvervsfremme Mads Bruun Ingstrup og studielektor Jesper Raalskov havde fokus på rådgivning af små- og mellemstore virksomheder (SMV’er). De præsenterede blandt andet en typologi bestående af fire rådgivningsforløb, der fremadrettet kan medvirke til at understøtte en bæredygtig udvikling af danske SMV’ere.

I det sidste oplæg satte lektor Mette Søgaard Nielsen fokus på iværksætteres mentale sundhed. Iværksætteres brug af sociale medier kan på mange måder fungere som en ny form for social støtte på deres rejse, men der er også en bagside; iværksætteres tilstedeværelse på sociale medier kan også sætte dem i uventede og ubehagelige situationer online – og det har betydning for deres mentale sundhed. Derfor pegede hun på to strategier til at imødegå disse udfordringer.

Hvis du gik glip af dette års event, kan du læse årbogen her

Redaktionen

Redaktionen bag dette års årbog er lektor Majbritt R. Evald, professor Per V. Freytag og lektor Mads Bruun Ingstrup. Hvis du er interesseret i at høre mere om ét af emnerne i årbogen, kan du kontakte Per. V. Freytag.

Redaktionen afsluttet: 13.03.2024