Nyudnævnt doktor i farmaci vil gøre livet lettere for patienterne

Portræt i anledning af, at professor René Holm har forsvaret sin doktordisputats, der bygger på 25 videnskabelige udgivelser.

Af Birgitte Svennevig, , 09-10-2023

”There are patients waiting”. Det var mantraet for Dr. Paul Janssen, som grundlagde medicinalfirmaet Janssen, og det er også blevet en rettesnor for René Holms karriere. For det er det, det handler om; at udvikle bedre lægemidler til mennesker, der har brug for det.

I sin studietid var René Holm ofte den første, der mødte ind i laboratoriet og var tit på plads kl. 4 for at arbejde på sine farmaceutiske studier. Som regel nåede han hjem inden sengetid, men hvis han ikke nåede den sidste bus, overnattede han på en drømmeseng på universitetet. I dag nøjes han med at stå op klokken 6.20, og de fleste dage når han hjem til spisetid. Sådan er det, når man er drevet af passion, mener han.

Som forsker drives René Holm af at finde de mest optimale metoder til at få lægemidler absorberet. Det skal ikke gøre mere ondt eller være mere belastende end nødvendigt at være syg, mener han, og derfor ligger det ham på sinde at udvikle fx en øjensalve, der kan erstatte indsprøjtninger i øjet eller en langtidsvirkende indsprøjtning med fx medicin mod skizofreni, tuberkulose eller andre sygdomme, der kræver længere tids behandling, så patienten kan nøjes med at få en indsprøjtning hos sin læge hvert halve år i stedet for at skulle huske at tage en tablet på en bestemt tidspunkt hver dag.

25 videnskabelige artikler bag doktordisputats

Egentlig sigtede René Holm efter at komme ud i den farmaceutiske produktion og få træsko på, som han kalder det, men da han kom i gang med sit speciale, blev han bidt af forskning. Det var bl.a. under denne rejse, at han blev optaget af det emne, der nu, 25 videnskabelige udgivelser senere, er blevet til en doktordisputats: studiet af stoffer opløst af cyclodextriner og deres frisættelse i tarmen, hvad mange havde en hypotese om, var begrænset. De hypoteser troede René Holm ikke på, og han har nu med sin disputats bevist, at lægemidler faktisk godt kan optages i langt de fleste tilfælde, når de er opløst af cyclodexytriner. Det har betydning for udvikling af ny medicin.

Efter 20 år hos bl.a. Lundbeck og Janssen, hvor han til sidst havde base i Belgien, søgte Holm i 2021 igen hjem til Danmark, hvor han sammen med sin ungarske partner, Elisabeta, og deres 9-årige søn, Daniel, har slået sig ned i Søby uden for Odense, efter han blev ansat som professor i farmaci på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci. I Danmark bor også hans to døtre, Nadia på 26, der er færdig med sine studier i idræt og historie og Ida på 22, der læser geofysik.

De studerende på farmaci-studiet har en stor plads i René Holms hjerte. Han holder af at udvikle gode projekter sammen med de bachelor- og specialestuderende, som på SDU skal aflevere forskningsbaserede projekter i forbindelse med deres uddannelse. Nogle projekter laves i samarbejde med industrien, fordi farmaci netop er en anvendt videnskab, og det giver god mening for René Holm, at nogen rent faktisk kan bruge det, som de studerende laver projekter om. Derudover giver det de studerende en god indsigt i deres fremtidig arbejde og forbereder dem herpå.

Udover at forske og undervise på SDU varetager René Holm en række Scientific advisory board- og konsulentopgaver, bl.a. for Bill & Melinda Gates Foundation, der arbejder non-profit for at bekæmpe fattigdom, sygdom og ulighed over hele verden. Senest har samarbejdet ført til et projekt om bedre behandling af tuberkulose. Projektet er finansieret med 8, 5 mio. kr. af Gates Foundation og ledes af René Holm.

Kort om René Holm

• Professor i farmaci, SDU.

• Ph.d. fra Københavns Universitet.

• Tidligere leder og videnskabelig funktionschef i medicinalfirmaerne Janssen og Lundbeck.

• Medudvikler af 13 patenter, som er offentligt tilgængelige.

• Medforfatter til 223 videnskabelige artikler og kapitler i fem videnskabelige bøger.

• Har vejledt mere end 40 ph.d. studerende og 45 speciale-studerende.

• Hans forskning støttes af bl.a. Bill & Melinda Gates Foundation, Janssen og Novo Nordisk Fonden.

Redaktionen afsluttet: 09.10.2023