SDUUP | Nyhedsbrev Maj 2022

TEMA: Undervisningsporteføljer - Et interview

SDUUP har interviewet lektor Anette Grønning fra Medievidenskab på Institut for Kulturvidenskaber om hendes erfaringer med at skrive sin pædagogiske grundholdning.

Katarina Winka og Åsa Ryegård (2019), som arbejder med undervisningsporteføljer på svenske universiteter, har sagt følgende om dét at beskrive et pædagogiske grundsyn: ”Det pædagogiske grundsyn er personligt, og skal ikke beskrives ud fra hvad andre tænker. Gå ud fra dine egne kundskaber og erfaringer, og formuler og fremhæv det du tror på og dine værdier som underviser. Af og til kan pædagogiske teorier og pædagogisk viden anvendes til at beskrive det pædagogiske grundsyn, men det er oftest ikke et udtalt krav… der findes ikke et forkert grundsyn, så længe det ikke strider imod samfundets eller institutionens værdier.”

Anette GrønningVi synes, at du, Anette, har skrevet en pædagogisk grundholdning i din undervisningsportefølje, som virker både personligt, autentisk og gennemtænkt, så vi kunne godt tænke os at høre lidt om hvordan du greb det an.

Hvordan kom du i gang med at skrive dit pædagogiske grundsyn i din undervisningsportefølje?
Anette: ”Det gjorde jeg i forbindelse med mit universitetspædagogikum i 2011. Kan ikke huske om det var et krav, eller bare et sammenfald. Jeg var især inspireret af John Biggs og hans forskning om undervisning og samspillet mellem underviser og studerende.”

Hvordan udvalgte du indholdet i beskrivelsen, har du haft en særlig disposition?
Anette: ”Jeg brugte skabelon som jeg fik gennem UP, og blev faciliteret af SDUUP.”

Hvor lang tid tog det dig at skrive den?
Anette: ”Jeg skrev den i forbindelse med min opgave på universitetspædagogikum i 2011. Efterfølgende har jeg brugt tid på at ajourføre den, men ikke ændret grundholdning. Jeg vil vurdere, at man på 2-5 timer kan formulere noget rigtig godt, da man jo kender sig selv.”

Hvad fik du som underviser ud af at skrive den?
Anette: ”Jeg fik tænkt igennem og nedskrevet hvad jeg tænker, når jeg underviser. Det var rart at få det formuleret lidt skarpere og det gav en klarhed. Bruger den også til at fortælle studerende og andre undervisere hvad jeg står for. Nogle gange bliver det at skrive sin ’pædagogiske grundholdning’ gjort til en stor ting, men det er rart at få det skrevet ned. Spørg eventuelt en kollega, hvis det er svært at komme i gang og brug også kollegaerne til sparring."

Der findes også masser af inspiration til hvordan man skriver en pædagogisk grundholdning i den pædagogiske litteratur. Interesserede kan fx læse Schönwetter et al. (2002) eller Dalton et al. (2018).

Referencer

Dalton, C. L., Wilson, A., & Agius, S. (2018). Twelve tips on how to compile a medical educator’s portfolio. Medical Teacher, 40(2), 140-145. https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1369502

Schönwetter, D. J., Sokal, L., Friesen, M., & Taylor, K. L. (2002). Teaching philosophies reconsidered: A conceptual model for the development and evaluation of teaching philosophy statements. International Journal for Academic Development, 7(1), 83-97. https://doi.org/10.1080/13601440210156501

Winka, K., & Ryegård, Å. (2019). Pedagogisk portfölj - för karriär och utveckling. Studentlitteratur.

Redaktionen afsluttet: 03.05.2022