SDU UP | NYHEDSBREV DECEMBER 2023

TEMA: TAL2023 - Facilitering af grupper set fra TEK – pilen peger på lederne

Lektor, Steffen Kjær Johansen, Institut for Teknologi og Innovation deltog også i TAL Konference 2023. Han har indvilget i at dele nogle af de pointer, som han to med hjem fra dagen.

Steffen Kjær Johansen har gennem mange år undervist på TEK, SDU og kommer således fra en tradition, der i mange år har vægtet gruppearbejde i undervisning højt. Undervisningen på TEK er forankret i Den syddanske model for ingeniøruddannelse (DSMI), som er en projekt-baseret læringsstrategi. Ingeniørstudierne har i årtier vægtet tværfagligt samarbejde og samarbejdskompetencer meget højt i den samlede kompetenceprofil for uddannelserne.

Nogle af Steffen Kjær Johansens overvejelser efter TAL Konferencen er at selvom man gennem en årrække har lagt meget vægt på forskellige former for projekt- og gruppearbejde i hvert semester på uddannelserne, så har man endnu ikke udnyttet det fulde potentiale.

Der er rimelig enighed om den pædagogiske model, men for at en model virker i praksis, kræver den (i) konstant årvågenhed – modellen og dens rationale må ikke ’gå i glemmebogen’ hos undervisere og ledelse – og den kræver (ii) hensigtsmæssige support-strukturer. Hvis man f.eks. ønsker at projektgrupperne skal være selv-faciliterende (og alene af ressourcemæssige grunde kan de ikke være underviser-faciliterende), så må man tage stilling til, hvornår de studerende skal oplæres i facilitering, og hvem der skal forestå den. Det er afgørende, at en sådan opgave ikke falder ned mellem alle underviser-stole, hvor den enkelte underviser regner med, at den opgave har andre allerede løst. Det kræver et helikopter-perspektiv, som uddannelsesledernes har snarere end den enkelte underviser.

Steffen Kjær Johansen hæfter sig også ved, at man med hensyn til oplæring i selv-facilitering i grupperne kan komme langt for små midler. Og han påpeger endvidere, at underviserne kunne have en meget stærk interesse i at en sådan styrkelse af faciliteringskompetencerne blandt de studerende sker. I jo højere grad de studerende hen igennem studiet magter selv at facilitere projektgruppernes arbejde, i jo højere grad kan underviserne blive i den fag-faglige ekspertrolle, når de vejleder grupperne, - den rolle de måske allerhelst vil have. Men forudsætningen er igen, at man på studieledelsesniveau bidrager til at sikre den form for progression i studieprogrammet. Så også her peger pilen på ledelsen.

Redaktionen afsluttet: 22.12.2023