SDU UP | NYHEDSBREV DECEMBER 2023

TEMA: TAL2023 - Det tænkende klasserum

Henrik Skov Midtiby har redesignet matematikundervisningen på 1. semester på ingeniøruddannelserne i robotteknologi og elektronik med afsæt i didaktikforsker Peter Liljedahls bog om Det tænkende klasserum.

Der er ca. 90 studerende på kurset, som afvikles med én lektion af fire timers varighed ugentlig semesteret igennem. Foruden Henrik Skov Midtiby er to studenterinstruktorer knyttet til faget. Eksamensformen er en tre timers skriftlig prøve, hvor man løser matematikopgaver med papir og blyant.

I hver lektion arbejder de studerende 35-45 minutter i Det tænkende klasserum. Her opdeles de studerende i ca. 30 grupper af 3 personer. Alle grupper (i) får en matematikopgave af en type, de ikke har mødt før, som de i fællesskab skal løse; (ii) tildelt en whiteboard-flade, som de kan skrive på (i praksis Magic Chart folie, der kan klæbe på væggen) og herefter står de studerende i grupper omkring deres egen ’tavle’.

Opgaverne har en karakter, der gør, at man skal tænke over løsningsstrategierne, og de er således ikke typeopgaver, som man kender løsningsruten til. Grupperne er nye fra lektion til lektion og sammensættes tilfældigt af underviseren. Gruppestørrelsen på tre er nøje valgt ud fra, at alle skal kunne komme til orde og bidrage og ’tale matematik’, og ingen skal kunne glide ud eller gemme sig i arbejdet. Tanken er også, at de skiftende arbejdsfællesskaber skal bidrage til at binde årgangen sammen socialt. Det har vist sig, at det er vigtigt, at ’tavlerne’ giver mulighed for at viske ud. Det giver større kreativitet og mod i opgaveløsningen, at man bare kan viske ud og forsøge en ny tilgang. Grupperne henter én opgave ad gangen og løser så mange opgaver, som de kan nå inden for tidsrammen. Det sikrer at alle gruppe er beskæftiget og giver mulighed for differentieret undervisning.

Undervisningsformen blev introduceret fra første lektion, og fem minutter inde i første time arbejdede de studerende i Det tænkende klasserum. Det har været et ønske at præge de studerendes forståelse af helt fra begyndelsen af deres studie, at universitetsundervisning er aktiverende og deltagerorienteret.

Intentionerne med Det tænkende klasserum er ifølge Henrik Skov Midtiby blandt andet, at man vil have alle studerende til at tænke og tale matematik gennem aktiv deltagelse og dermed tilegne sig fagets ræsonnementer og derigennem øge de studerendes dybdeforståelse af fagets problemstillinger. Det tænkende klasserum er således et middel til også at få ’den svage hale’ med. Men undervisningsformen sikrer også at de studerende får langt mere feedback på deres faglige bidrag fra deres peers. Underviser og de to undervisningsassistenter går rundt mellem grupperne og hjælper her og der, hvis det er nødvendigt og giver feedback. Men måske vigtigere, så får underviserne hele tiden en masse feedback fra de studerendes samtaler og løsningsforsøg på tavlerne om deres forståelse af stoffet, vanskelige tærskelbegreber, faldgruber og misforståelse af stoffet som alt sammen bliver brugt i den efterfølgende fælles undervisning

Det tænkende klasserum er her indlejret i et kursusformat, der samlet bygger på principperne for flipped classroom. Forud for hver lektion – dvs. senest ugen før - får de studerende udleveret en lektionsnote, der beskriver hvilket kapitel i lærebogen, der skal læses, hvilke videoer, der skal ses, og hvilke opgaver, der skal løses forud for næste lektion. De studerende kan således komme forberedte til timerne, og hvilket de fleste også gør iflg. Henrik Skov Midtiby

Kurset og dets enkelte komponenter er blevet evalueret meget højt af de studerende ved slutningen af kurset, der også fremhæver, at arbejdet i grupper med mange forskellige medstuderende har bidraget til, at man hurtigt er kommet til at kende sine medstuderende godt, hvilket har bidraget positivt til trivslen blandt de studerende på første semester. Dette er i sig selv en gevinst ved undervisningsformen, siger Henrik Skov Midtiby, der lige nu er spændt på, om redesignet af kurset også har den forventede indvirkning på eksamensresultaterne.

Se to youtube-videoer for mere information om Det tænkende klasserum:

Redaktionen afsluttet: 22.12.2023