Skip to main content
DA / EN
SDUUP | NYHEDSBREV JANUAR 2023

TEMA: TAL2022 - Interview med Tine og Linette om Learner for Life Model

Interview med Tine Lynfort Jensen og Linette Sønderby om deres præsentation på TAL2022 af Learner for Life Model – udviklet af SDU RIO Careers and Employability Team.

Fortæl os om SDU RIO Careers and Employability team

Vi er begge to karriere- og employabilitetskonsulenter i teamet Careers and Employability. Vi understøtter undervisere, ledere og studerende på SDU, og vi samarbejder med studier om at udvikle og integrere employabilitet i læseplaner. Til understøttelse af vores arbejde har SDU RIO Careers and Employability team udviklet Learner for Life Modellen (LfL), som vi beskæftiger os med nedenfor.

Hvorfor har SDU RIO Careers and Employability teamet designet LfL-modellen?

Vores team arbejder med udvikling af studerendes kompetencer, da de er fundamentale for kandidaternes employabilitet. Gennem årene er vi blevet stadig mere opmærksomme på dels de vanskeligheder, som studerende og kandidater oplever mht. at kunne kommunikere deres kompetencer, og dels undervisernes frustrationer over ikke at vide, hvordan de bedst hjælper de studerende i denne proces.

Learner for life model inner circle

LfL-modellen blev udviklet som et udgangspunkt for dialog med forskellige ledelseslag på SDU’s fakulteter, studerende og undervisere om de vigtigste kompetencer for employabilitet, lifewide og livslang læring. Dette omfatter en kompleks række af kompetencer, set i relation til SDU’s forskellige uddannelsesstrategier, herunder digitale kompetencer, iværksætteri og innovation, livslang læring, SDG'er, internationalisering og employabilitet. Derfor har vi designet LfL-modellen for at hjælpe os selv, undervisere og studerende med at navigere i det, vi på nuværende tidspunkt kender til det 21. århundredes kompetencekrav, krav fra arbejdsmarkedet og fra SDU’s forskellige uddannelsesstrategier.

Før os gennem processen, der førte til designet af LfL-modellen

Fra vores samtaler med studerende var vi opmærksomme på, at studerende generelt tror, at det er fagspecialistkompetencer, der fører til deres ansættelse, mens der reelt er flere og andre kompetencer, de skal udvikle. Vi vidste, at fagkompetencerne skulle udgøre kernen i modellen, fordi det er de studerendes udgangspunkt. Udover disse kompetencer inkluderede vi akademiske og personlige kompetencer, og vi tog højde for behovet for kompetencer i bredere forstand gennem tilføjelse af faglige kompetencer og kompetencer som samfundsborger. Herunder forklares hvert af de fem elementer i LfL-modellen:

  • Dig som fagspecialist
    Dette er fundamentet i studerendes og dimittenders faglige profil. Her sættes fokus på de teorier, metoder og redskaber, man lærer på sin uddannelse i de specifikke fag. 
  • Dig som akademiker
    Her er der fokus på de mere generelle kompetencer, man som akademiker lærer i kraft af sin måde at arbejde med viden, opgaver, problemstillinger og viden på. 
  • Dig som person
    Ud over fagligheden er det vigtigt at arbejde med sine personlige kompetencer – den måde man håndterer situationer på, de værdier man har, og de styrker, man besidder. Studerende kan få øje på de personlige kompetencer både gennem studiet og hverdagsaktiviteter. 
  • Dig som professionel
    Både på studiet og i hverdagen befinder studerende sig i situationer, hvor de skal samarbejde med andre personer og fagligheder og indgå i organisatoriske sammenhænge. Her sætter man sin faglighed og sin person i spil via sine kompetencer, og man lærer at begå sig i forskellige situationer i praksis.
  • Dig som samfundsborger
    Som SDG universitet har vi på SDU et særligt fokus på, at studerende og dimittender udvikler kompetencer, de kan aktivere som samfundsborgere. Her er der fokus på kompetencer, man har gavn af at udvikle for at kunne skabe mening og værdi for sig selv og andre i verden.

Learner for life modelI denne version af modellen (se modellen her i stor størrelse) inddrager vi lister over muligt indhold i fire kompetencekategorier: akademiske, personlige, faglige og som samfundsborger. Udviklingen af kernefagskategorien overlod vi til fagområderne. Vi opbyggede kompetencelisterne som en taksonomi, der starter med viden og færdigheder og bevæger sig mod mere handlingsorienterede kompetencer. Vi arbejder i øjeblikket på version 2 af modellen, hvor vi følger den taksonomiske tankegang endnu strammere, flytter nogle kompetencer til andre kategorier og inkluderer referencer som f.eks. de indre udviklingsmål (IDGs), der er et forsøg på at beskrive de kompetencer, der skal til for at kunne arbejde med verdensmålene. Norman Jackson blev inspireret af IDGs og har udviklet sit arbejde rundt omkring dem. Vi har selv fået megen inspiration fra IDGs.

Et eksempel på hvordan Det Naturvidenskabelige Fakultet i samarbejde med SDU RIO har integreret LfL-modellen i det faglige miljø

Det Naturvidenskabelige Fakultet har gennem årene oplevet, at deres studerende har svært ved at sætte ord på deres kompetencer og formidle dem til kommende arbejdsgivere. En manglende evne, der for nogle dimittender afspejler sig i længden af deres dimittendledighedsperiode.

Det er også vigtigt for fakultetet, at de studerende løbende reflekterer over deres læringsudbytte og kompetencer under deres uddannelsesforløb. For den studerende giver det mening og motivation til at være bevidst om deres fremskridt mht. ‘studyability’ samt deres faglige, akademiske og personlige fremskridt. De skal også udvikle deres evne til at omsætte og forstå, hvordan læringen kan skabe værdi i fremtidige fag og i samfundet uden for klasseværelset. Med udgangspunkt i LfL-modellen koblede vi et kompetenceudviklingsforløb om itslearning til alle naturvidenskabelige uddannelser fra 1. semester. Over minimum 2 sessioner pr. semester har de studerende enten via online kurser i eget tempo og/eller i kombination med workshops fået tid til at reflektere over deres læring og perspektivere den. Sideløbende hermed støtter lederne af de uddannelser, som inkluderer kompetenceporteføljen, deres underviserkolleger med at identificere og uddrage læring og kompetencer fra deres forskellige forløb til gavn for de studerende.

LfL-modellen er et centralt element i processen, hvor de studerende samler deres tilegnede viden, færdigheder og kompetencer i en portfolio og bliver bevidste om og oplever progressionen i deres læring. Ved at placere LfL-modellen centralt i studenterrejsen er det målet at øge de studerendes bevidsthed og fokus på at udvikle relevante kompetencer, som efterspørges af fremtidens arbejdsmarked. Efter endt uddannelse står de studerende med en kompetenceprofil, som de kan tage udgangspunkt i.

Teach the Teacher

Teach the Teacher kurset blev oprindeligt udviklet i samarbejde med Det Humanistiske Fakultet for at understøtte integration af employabilitetselementer i læseplanen. Fra 2020 har vi udrullet forløbet med 9 undervisere fra det Humanistiske, det Naturvidenskabelige, og det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Konceptet består af 3-4 online workshops med en eller to undervisere, der skal informere og understøtte, hvordan de studerende kan planlægge at integrere employabilitetselementer i et specifikt forløb, efterfulgt af evalueringsmøder med underviseren og typisk en studieleder for at sikre videre implementering. I workshops’ene introducerer vi teorier om employabilitet og om overførsel af læring og kompetencer. LfL-modellen bruges som et centralt værktøj i kurset. Underviseren vælger en eller to kompetencer fra LfL-modellen, som de mener det er relevant for de studerende at arbejde med som en del af et konkret forløb inden for deres uddannelse. Underviseren introducerer kompetencen for de studerende i forbindelse med en konkret opgave og en konkret kontekst, som de skal træne kompetencen indenfor. Efter kompetencetræningsaktiviteten hjælper vi underviseren med at tilrettelægge refleksionsforløb med de studerende med det formål at klarlægge, hvordan de har udviklet kompetencen, og i hvilke nye sammenhænge i både kommende forløb og i dagligdagen, de kan overføre deres erfaringer og kompetencer på meningsfulde måder.

Nogle flere eksempler på, hvordan vi bruger LfL-modellen i praksis:

  • Individuelt kompetencearbejde som led i en karriererådgivningssession
  • Som værktøj i både online og fysiske kompetence workshops (vores egne workshops, som led i kurser/undervisning, eller som rekvirerede workshops for specifikke uddannelser knyttet til en studieplan)
  • Som en del af vores egne Career Management Skills kurser for at hjælpe studerende med at fokusere på, hvilke kompetencer de bringer ind i et kursus, og hvilke kompetencer, de udvikler gennem kurset
  • Som et kommunikationsværktøj i dialog med videnskabelige medarbejdere, studieledere, uddannelser mv. for at starte en dialog om de kompetencer, som uddannelserne allerede udvikler eller ønsker at udvikle hos deres studerende og dimittender som supplement til de øvrige mere formelle beskrivelser af viden, færdigheder og kompetencer fra kursus- og uddannelsesbeskrivelserne
  • Ifm. vores eget kommunikationsmateriale som Karriereserviceenhed på SDU for at dele vores vision om den employabilitetsegnede studerende og dimittend fra SDU

Du kan læse mere om konceptet, designet og anvendelsen af LfL-modellen i denne artikel:
Jensen, T.L., Sønderby L. og Bæksgaard, K., 2021. Learner for Life-modeller – et kompetencebaseret værktøj til studerende, vejledere og undervisere. Proceedings fra konferencen TAL2021. Syddansk Universitet.

Hvordan får undervisere adgang til modellen, og hvilken support kan man få fra RIO for at lette brugen af den?

Kontakt SDU RIO Careers and Employability via mail: karriere@sdu.dk.

Vores team arbejder på at gøre materiale om LfL tilgængeligt på SDUNet i 2023, så i løbet af året vil akademiske medarbejdere kunne få adgang til modellen, slides og publikationer.

Tine Lynfort Jensen
Tine Lynfort Jensen

Karriere- og employabilitetskonsulent - SDU RIO Careers & Employability.

lynfort@sdu.dk

Linette Sønderby
Linette Sønderby

Karriere- og employabilitetskonsulent - SDU RIO Careers & Employability

linette@sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 27.01.2023