SDUUP | NYHEDSBREV JANUAR 2023

TEMA: TAL2022 - Interview med Signe Hannibal Jensen

Signe Hannibal Jensen fortæller i et interview om sit bidrag til TAL2022: “Teaching and learning experiences from cross-cultural online exchange”.

Signe underviser i en vifte af engelskkurser på flere forskellige uddannelser. Hun har en ph.d. i sprogtilegnelse, så det er egentlig sproglæring hun arbejder mest med, men hun underviser på alle de engelsk relaterede uddannelser på instituttet f.eks. sprogvidenskab og forhandling, så viften er bred.

Signe fortæller om baggrunden for sit projekt, at hun i nogen tid havde puslet med tanken om at lave noget med studerende i en autentisk ramme og lave et setup, hvor studerende skulle kommunikere i en interkulturel kontekst om noget helt konkret. På en konference talte hun med en amerikansk kollega og derfra udviklede det sig. Igennem en længere møderække (udfordret af tidsforskellen) fik de udviklet projektet, hvor danske og amerikanske studerende fra New York Universitet skulle samarbejde om at lave en forskningsansøgning. Projektet indgik også som udviklingsprojektet på universitetspædagogikum.

Projektet flyttede meget for de danske studerende, i de tilfælde hvor grupperne fungerede. Disse studerende blev, som det var Signes hensigt, udfordret til at samtale i en autentisk kontekst. En af de store gevinster var en større tro på egen kompetence ud i kommunikationen med andre engelsktalende - både native og non native speakers. Også den erkendelse at ikke alle i den amerikanske kohorte af studerende var native speakers gjorde at nogle pludselig fik et nyt syn på deres egne kompetencer i den målestok, som man jo altid går rundt med, bevidst eller ubevidst, når man lærer kommunikation på et fremmedsprog. Projektet gav mange studerende mere mod og tro på deres egne kompetencer.

De danske studerende erkender også hurtigt, at de er rigtig gode til gruppearbejde i sammenligning med de amerikanske studerende. Udgangspunktet for os er at man arbejder sammen om opgaven og er i “samme rum”, hvor tendensen til at opdele arbejdet var mere udtalt blandt amerikanerne end vi ser det her på SDU. Mange grupper mødtes med deres amerikanske med studerende 4 gange og der ud over kommunikerede de digitalt på mail mm..

Selve produktionen af forskningsoplægget, de studerende arbejdede med, og de teorier der ligger til grund for den akademiske ramme (fagets indhold) var naturligvis omfattet af læringsmålene. Kort fortalt faldt formålet for kurset indenfor det fagligt relevante indhold, metoder, samarbejde (på tværs af landegrænser, tidsforskelle og kulturer) og formidling igennem pitch.

Amerikanerne fik karakter for både faglighed, produkt og indsats i dette samarbejde. De danske studerende blev informeret om at et af eksamensspørgsmålene ville omhandle dette projekt. Forskellen i bedømmelsesformen gav lidt udfordringer for nogle grupper, som også tilkendegav dette i evalueringerne af projektet. De fleste grupper fungerede dog fint og de danske studerende var meget arbejdsvillige og engagerede. Signe forventer at flere studerende har skabt netværk igennem dette projekt.

Selvom der har været mange udfordringer undervejs, så er det klart noget Signe vil fortsætte med og i fremtiden vil Signe gerne gennemføre lignende projekter.

Hun har dog tre gode råd til kolleger, som tanker på at lave noget i samme stil:

• Find en international samarbejdspartner, hvor tidsforskellen ikke er så markant.
  • Inddrag studerende i planlægningen så det bliver planlagt på studerendes præmisser.
  • Formaliser aftalen i en forløbsprotokol, så I gensidigt har koordineret den. Dette er også nødvendigt selvom de to undervisere kender hinanden godt.

Et tysk universitet kunne være en fremtidig samarbejdspart for Signe, og det vil stadig være autentisk at lave projektet imellem to universiteter, hvor “lingua franca” er gældende – et fælles fremmedsprog for de deltagende parter. En sådan kontakt vil hurtigt kunne skabes via SDU International.

Signe synes, at det var dejligt at fremlægge projektet på TAL2022 konferencen, da det er godt at diskutere mulighederne for international undervisning med kolleger. Man vil kunne samarbejde med studerende i andre lande om alle emner, lige fra jura til biologi. Hvis kolleger vil lave internationale projekter og høre mere om Signes erfaringer, er man meget velkommen til at kontakte hende.

Find Signes abstract med titlen “Teaching and learning experiences from cross-cultural online exchange” på side 42 i TAL2022's Book of Abstracts.

Signe Hannibal Jensen

Adjunkt, Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation.

sihaje@sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 27.01.2023