SDUUP | NYHEDSBREV JANUAR 2023

TEMA: TAL2022 - Interview med Patricia Wolf

Ved TAL2022 konferencen stod Patricia Wolf for både en poster præsentation og en workshop med titlen "Teaching creativity online – A curriculum and learning environment for upskilling Higher Education educators". I dette interview præsenterer hun TICON-projektet i lidt flere detaljer.

TICON projektet er en del af en stribe projekter, hvor Patricia og hendes kolleger undersøger, hvordan de kan efteruddanne undervisere, der anvender kreative metoder i deres undervisning. Bag projektet står 5 partneruniversiteter: SDU; EGE University, Tyrkiet; Hochschule der Medien, Tyskland; University of Galway, Irland og EOLAS S.L., Spanien.

TICON projektet udsprang af, at nogle forskere følte behov for et projekt, der kunne hjælpe undervisere med at undervise i kreativitet i den fysiske tilstedeværelsesundervisning.  De fik bevilget ERASMUS+ midler til et projekt med det formål at skabe et curriculum til kvalifikation af ”physical classroom creativity teaching”. Så indtraf COVID situationen, og pludselig var der behov for at skabe digitale ressourcer indenfor online kreativitetsundervisning. Forskerne fandt, at det digitale miljø blev endnu mere udfordrende, især i forhold til at skabe tillid og til at deltagerne konkret kunne tage del i de kreative metodikker. Dette var gnisten til ansøgning og bevilling af et søsterprojekt, der startede i maj 2021. Projektet slutter i april 2023, men ressourcerne, som er udviklet, vil blive implementeret kontinuerligt til glæde for undervisere fremover.

Kom direkte til TICON websitet her TICON – Teaching Creativity Online (creativityteaching.eu).

Patricia Wolf forklarer: ”Målgrupperne for TICON er undervisere på videregående uddannelser. Oprindeligt var det tiltænkt ingeniørfagenes undervisere, men også andre kan have stor glæde af de ressourcer, der stilles til rådighed, f.eks. til workshops i virksomheder. Hvis du skal undervise online i kreativitetfor første gang, så anbefaler jeg at gennemgå self-learning materialet, downloade det og tage den derfra. Du bliver ledt igennem forberedelserne og får hjælp til at vælge passende metoder og ressourcer. Jeg vil også anbefale at studere forklaringerne og præsentationerne.

Materialerne er designet så de rammer bredest muligt og kan være til gavn for både mindre erfarne og mere erfarne undervisere. De mere erfarne undervisere kan også blive inspireret og forny deres repertoire ved hjælp af  TICON-ressourcerne. Vi håber at kunne hjælpe mange til en let tilgang til varieret undervisning. Der er også mulighed for at grave lidt dybere i tankerne, metoderne og forklaringerne på undervisning i kreativitet.”

Patricia fortsætter: ”TICON-materialerne kan bruges både i relation til online og til F2F undervisning. Der er tre typer indhold. Læringsvideoer, som bl.a. rummer forklaringer fra underviseres erfaringer i online undervisning om kreativitet, men også baggrundsstof. Dertil kommer en metode- eller værktøjskasse med ca. 50 detaljerede forslag til metoder. Du får forklaret metodens formål og hvordan du kan bruge den i F2F undervisning, desuden forklares mere udførligt, hvordan den kan bruges i et online miljø, og endelig gives der eksempler. Det sidste er self-learning materialer, hvor du kan få hjælp til planlægning af timer og forløb, men også tjeklister, som gør implementeringen lettere. Sidst, men ikke mindst, er der også et vidensdelingsforum på vej”.

Til sidst forklarer Patricia udbyttet ved at præsentere ved TAL2022 konferencen. Hun var imponeret over de mange tilgange til undervisning, som hun mødte på konferencen. Ved poster session blev hun helt overraskende introduceret til metoder, som kunne adapteres direkte til TICON platformen. Workshoppen på TAL2022 var den første offentlige demonstration af værktøjerne i Danmark. Hun fik mange gode kommentarer og konstruktiv feedback, som nu er givet videre til platformdesignerne til implementering.

Yderligere ressourcer

• Find Patricias abstracts med titlen "Teaching creativity online – A curriculum and learning environment for upskilling Higher" i TAL2022's Book of Abstracts.
  • En invitation til at deltage  i TICON seminaret ”Sparkling Creativity Online” 25. april 2023 på SDU,  som er åbent for alle. Her kan du kan få yderligere indsigt i mulighederne for at bruge TICON i din egen undervisning og lytte til andres erfaringer bl.a. en industriel keynote presentation fra firmaet ”Hydac” om anvendelse af materialet i dét regi.
  • TICON ressourcen vil i fremtiden også kunne tilgås via SDUUP’s resourceside https://ie.sdu.dk
  • The Becreate platform kan også være interessant for dig.
  • Videre læsning: Wolf, P., Linden, E., Wittmer, A., & Klotz, U. (2022). Enhancing scenario originality: A conceptual framework for leveraging self-transcending knowledge in scenario development. Long Range Planning, 102266. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2022.102266.
Patricia Wolf

Patricia Wolf er professor med særlige opgaver indenfor “integrative innovation management” ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU. Hendes primære forskningsområder er “envisioning processes and future making” - dette inkluderer arbejde med kreative metoder.

pawo@sam.sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 27.01.2023