Skip to main content
DA / EN
SDUUP | NYHEDSBREV OKTOBER 2022

TEMA: Eduflow og Peer feedback - interview med en underviser fra TEK

”Der er ikke noget, man selv bliver så dygtigt af, som det at forholde sig til andres arbejde” - Gry Green Linell, underviser på bygningsingeniøruddannelsen på TEK

Spørgsmål: Hvordan bruger du Peer feedback i din undervisning?

"Jeg bruger Peer feedback inden den endelige aflevering. Det er en form for kvalitetssikring inden den endelige aflevering. De studerende har som regel et projekt som løber i hele semestrets længde, hvor de anvender den teori, som de bliver undervist i i løbet af semesteret. Der er typisk 1 eller 2 gange, hvor de studerende giver hinanden Peer feedback. F.eks. bruger jeg det, hvis de studerende i grupper (typisk à 10-12 studerende på 1. semester) har uploadet en tegning, som en del af en skriftlig aflevering. Så giver de studerende skriftlig feedback til hinanden".

Spørgsmål: Hvilke retningslinjer har du som underviser udstukket, når de studerende skal give hinanden feedback?

"Når de giver hinanden feedback, skal de benytte en såkaldt rubric, som er nogle vurderingsskriterier i form af spørgsmål, de skal give feedback på baggrund af. Det kunne f.eks. være om ingeniørtegningen opfylder nogle elementære krav (f.eks. om der er en Nord-pil, så man kan se orienteringen af tegningen). Så det er nogle ret konkrete spørgsmål, de skal forholde sig til i besvarelserne (rapporterne), når de giver feedback".

Spørgsmål: Kan de studerende se, hvem de giver og modtager feedback fra? 

"Jeg har valgt, at de oftest ikke kan se, hvem de giver feedback til, men godt kan se, hvem de får feedback fra. Det har de studerende selv ønsket, så de kan spørge mere ind til den feedback, de har fået, hvis de ønsker det. Men det bunder også i en formodning om, at de er flinkere ved hinanden, hvis modtageren af feedback kan se, hvem der har givet dem feedback".

Spørgsmål: Giver én gruppe feedback til en anden gruppe? Eller får en gruppe feedback fra flere andre grupper?

"Jeg organiserer det typisk således, at 2-3 andre grupper giver feedback til én gruppe. Og de studerende får altid feedback fra mindst to grupper, da det ellers kan blive for fattigt, hvis de kun får feedback fra én gruppe og det for eksempel er en fagligt stærk gruppe, der modtager feedback fra en fagligt svag gruppe".

Spørgsmål: Hvordan finder du ud af, hvem, der skal give feedback til hvem? 

"Førhen holdt jeg selv styr på det i et Excel-ark, men med dette program, sørger det selv for at blande de studerende, så det ikke er de samme, der giver feedback til hinanden".

Spørgsmål: Kunne du fortælle lidt om de rubrics, du anvender i forbindelse med din Peer feedback? Altså de spørgsmål (vurderingskriterier), som de studerende skal give feedback på baggrund af. 

"De rubrics, jeg har udviklet, ligger fast i programmet, så til hver rapport, der skal afleveres, ligger der en rubric, de skal anvende. Der ændres ikke på rubricen, da vurderingskriterierne er de samme fra år til år. Jeg sørger også for, at rubricen er synlig for de studerende før de går i gang med opgaven. Så kan de se, hvad der er det væsentlige i opgaven og hvilket grundlag, den bedømmes på, inden de går i gang med selve opgaven".

Spørgsmål: Hvordan modtager jeres nye studerende beskeden om, at de skal give Peer feedback til hinanden, og at det ikke er underviseren, der giver dem feedback? 

"De modtager det godt, men vi opdrager dem også tidligt og allerede på 1. semester. Vi fortæller dem, at det er det, vi gør, og at det desuden er noget man også gør, når man er ingeniør, da man altid vil kvalitetssikre sig andres arbejde. Og så får man også utroligt meget inspiration af at se, hvordan andre har løst opgaven. Ikke mindst fordi hver gruppe studerende giver feedback til ikke bare én men flere andre grupper. Der er ikke noget, man selv bliver så dygtigt af, som det at forholde sig til andres arbejde".

Spørgsmål: Hvordan ser det ud med din arbejdsbelastning som underviser i forhold til feedback til de studerende efter du er begyndt at bruge Peer feedback?

"Det er klart en mindre arbejdsbelastning, end hvis jeg selv skulle give feedback til hver gruppes arbejde. Men det er især på et andet parameter, vi får en stor gevinst ved at bruge Peer feedback: Som underviser ser vi, at de studerende får nogle langt bedre projekter til slut, som vi som undervisere skal forholde os til. Så de studerendes produkt bliver kort fortalt klart bedre".

Interview med Gry Green Linell
Gry Green Linell

Gry Green Linell underviser diplomstuderende på bygningsingeniøruddannelsen på TEK. Hun har flere års erfaring med Peer feedback. Grys hold er typisk på over 60 studerende, der skal aflevere skriftlige opgaver, der bl.a. består af tegninger og/eller tekst.

Redaktionen afsluttet: 06.10.2022