SDU UP | NYHEDSBREV MARTS 2023

TEMA: Fraværsårsager - refleksion

Fraværsårsager

Eksempler på årsager til fravær i universitetsundervisning i litteraturen:

Refleksion/diskussion

• Er forventningerne til fremmøde, forberedelse og deltagelse beskrevet i dit kursusmateriale og introduceret tilstrækkeligt af dig på anden vis?
  • Hvilke årsager angives af studerende i det fag, hvor du oplever lavt fremmøde? Har du spurgt de studerende om årsagerne?
  • Kalder årsagerne til fravær i det fag, hvor du oplever lavt fremmøde, snarere på et mere fleksibelt undervisningstilbud, som muliggør mere selv-reguleret, studenter-centreret læring fremfor strenge fremmødekrav?

Referencer

Moores, E., Birdi, G. K., & Higson, H. E. (2019). Determinants of university students’ attendance. Educational Research, 61(4), 371-387.

Oldfield, J., Rodwell, J., Curry, L., & Marks, G. (2019). A face in a sea of faces: exploring university students’ reasons for non-attendance to teaching sessions. Journal of Further and Higher Education, 43(4), 443-452.

Sloan, D., Manns, H., Mellor, A., & Jeffries, M. (2020). Factors influencing student non-attendance at formal teaching sessions. Studies in Higher Education, 45(11), 2203-2216.

Redaktionen afsluttet: 22.03.2024