SDUUP | NYHEDSBREV SEPTEMBER 2022

Nyhedsbrev September 2022: De bærende principper for uddannelse på SDU

I september måneds nyhedsbrev sætter vi fokus på de bærende principper for uddannelse på SDU - Aktiverende undervisning og aktiv læring.

På SDU har vi nogle meget eksplicitte principper for vores uddannelser som medfører, at underviserne er forpligtede til at tilrettelægge aktiv undervisning som muliggør, at de studerende kan være aktivt lærende. Dette har baggrund i en læringsforståelse, som antager at det at lære, især kompliceret stof, ikke sker uden at individets højere kognitive funktioner er aktive. Med andre ord, lærer man mest effektivt, hvis man er vågen og fokuseret, på det der arbejdes med.

Af SDU's webside med de bærende principper fremgår det, at hele organisationen skal tage ansvar for, at principperne efterleves:

Webside baerende principper

SDU universitetspædagogiks kurser, workshops osv. inviterer vi også deltagerne til at være aktivt deltagende. Udover antagelsen om, ’at det er den der gør arbejdet, der lærer noget’, arbejder vi med at gøre vores aktiviteter så praksisnære og undervisningsrelevante som muligt og ad den vej skabe meningsfuldhed for deltagerne.

Eksempelvis skal deltagerne på vores kursus ’Motiverende undervisning’, inden kursusdeltagelse, aktivt indsamle viden om, hvordan deres egne studerende forholder sig til forskellige perspektiver på, hvad der engagerer dem. På den måde får deltagerne indsigt i deres studerendes oplevelser og præferencer og kan indarbejde disse i deres planlægning af motiverende undervisning på kurset i samarbejde med andre kursusdeltagere. De konkrete læringsaktiviteter tilbyder en anden form for læring end fx tre timers forelæsning om motivationsteorier.

På vores meget længere universitetspædagogikumforløb skal deltagerne ligeledes være aktivt deltagende på forskellige måder; både for deltagernes lærings skyld, men også for at støtte dem i at oparbejde et repertoire af forskellige undervisningsaktiviteter, som de kan trække på i deres konkrete undervisning på SDU's uddannelser. En mulighed for at være aktiv er i forbindelse med et mindre pædagogisk udviklingsarbejde, som deltagerne skal gennemføre.

En af pædagogikumdeltagerne, Stine P.P. Nielsen fra Juridisk Institut har været så venlig at give nyhedsbrevslæsere indblik i sit arbejde med at udvikle undervisning gennem afprøvning af forskellige læringsaktiviteter. Læs om Stines undervisning her eller via link i højre kolonne.

Et eksempel fra en underviser

Stine P.P. Nielsen fra Juridisk Institut giver et indblik i sit arbejde med at udvikle undervisning gennem afprøvning af forskellige aktiverende læringsaktiviteter.

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev:

Vibeke Damlund

vdamlund@sdu.dk