SDUUP | NYHEDSBREV JUNI 2023

Nyhedsbrev Juni 2023: Hvad rører sig i den universitetspædagogiske verden lige nu? – oplevelser og indsigter fra DUN Konferencen 2023

Sidst i maj 2023 blev den årlige DUN-konference afholdt med deltagelse af 180 undervisere, konsulenter, uddannelsesledere og studerende fra universiteter og andre uddannelsesinstitutioner i Danmark og Norden. SDU Universitetspædagogik var også repræsenteret. I dette nyhedsbrev vil vi kort videregive, hvad vi har set og hørt på konferencen om, hvad der rører sig inden for universitets- og e-læringspædagogikken lige nu.

Kort om DUN konferencen

Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) afholder hvert år en to-dages konference for alle med interesse for universitetspædagogiske spørgsmål og svar. Her kan du finde både paper-præsentationer, workshops, keynotes og posters – fra forskere, praktikere, studerende og konsulenter. Og selvfølgelig en masse erfaringsudveksling om stort og småt i pauserne. I år var temaet for konferencen ”Læringsmiljøer: relationer og rammer”, dvs. det fysiske og psykiske studiemiljø, og der var fokus på, hvordan man kan understøtte og facilitere opbygning og vedligeholdelse af gode relationer i studietiden – både mellem undervisere og studerende, og de studerende imellem.

Indtryk fra konferencen

Her nedenfor har vi samlet en række indtryk, indsigter og input, som SDUUP’s medarbejdere har taget med sig fra konferencen, og som kan have interesse for nyhedsbrevets læsere:

• Lasse X Jensen (KU) præsenterede sin forskning om feedbacksituationer (feedback encounters) for at udforske, hvad der karakteriserer produktiv feedback. Feedbacksituationerne kan kategoriseres som 1) efterspurgte (elicited), 2) formelle, eller 3) tilfældige. Efterspurgte situationer er karakteriserede ved, at de studerende selv kan kontrollere, hvem de vil have feedback fra og hvad de vil have feedback på, hvorimod de formelle situationer er designede af undervisere. De formelle situationer opleves som uden for de studerendes kontrol og derfor ikke så frugtbare. De tilfældige situationer opstår, når studerende følger eller sammenligner sig med andres diskussioner om faglige produkter, og opleves også som lærerige.Lasses forskning breder for det første forståelsen af feedbackaktiviteter ud: hvor finder vi feedback, og hvordan har den forskellige formål og betingelser? Og for det andet peger den på, hvordan vi kan tilrettelægge undervisning (og studiemiljø), så den studerende har de bedste muligheder for at få mere end formel feedback.

• Anne Bang-Larsen fra SDU og Tine Wirenfeldt Jensen, ekstern vejleder på SDU’s Universitetspædagogikum forestod sammen med kolleger en workshop om AI i vejledningen. AI vil få betydning for alle undervisnings- og eksamensformer herunder også vejledning. For hvad forstår vi ved begreber som originalitet, skrivning og plagiat, og hvilken rolle spiller det relationelle aspekt af vejledningen, hvis den studerendes tekster/produkter og/eller vejleders feedback helt eller delvist produceres af kunstig intelligens? Dette er spørgsmål, som enhver opgavevejleder bør forholde sig til: hvordan kan jeg – og mine studerende – bedst muligt gøre brug af kunstig intelligens, og hvilke dilemmaer fører brugen med sig?

Vi har bedt Tine om at holde en lignende workshop for deltagerne på sommerens Universitetspædagogikum-hold i august, og det glæder vi os til!
  • Det gode læringsmiljø kan skabes gennem gode relationer underviser og studerende imellem – fx gennem inddragelse af de studerende i forskningsprojekter (Student as Partners - SaP). Men hvordan gør man det konkret? Det var omdrejningspunktet for en workshop, som Sabrina Vitting-Seerup (KU) afholdt. Her gennemgik hun fem overvejelser forud for tilrettelæggelsen af et SaP-projekt:
    • Giver det mening at samskabe? I fht. dit emne/dine metoder? I fht. dine studerende? I fht. de involverede undervisere?
    • I hvilke dele af den videnskabelige proces ønsker du at samskabe? På hvilke trin af den videnskabelige proces vil du inddrage de studerende?
    • Hvordan skal samskabelsen foregå rent praktisk? Er der behov for særligt udstyr? Vil der være andre deltagere end de studerende? Vil der være GDPR hensyn?
    • Hvornår og til hvem vil du skulle kommunikere om processen? Det er afgørende for et succesfuldt samskabelsesprojekt, at alle holdes på sporet, men det kræver både tid og kræfter.
    • Har du planer om udgivelser? Hvis du ønsker at udgive din forskning i sidste ende, er det vigtigt at gøre forfatterskabsrækkefølgen klar for alle involverede, og at have en klar medforfatterstrategi.

Flere og flere ansatte på universiteter arbejder med Students as Partners-forløb, fordi det bl.a styrker studerendes oplevelser af at høre til og dermed også deres engagement i studier og studieliv. Vil du gerne vide mere om SaP, kan du enten orientere dig i International Journal for Student as Partners, få et generelt overblik over forskningen i feltet eller henvende dig til sduup@sdu.dk.

SDU er medlem af DUN, og det vil sige, at alle ansatte på SDU har adgang til DUNs aktiviteter (og får rabat på DUN konferencer) - det er bare et spørgsmål om at melde sig ind som medlem. Næste års DUN-konference afholdes d. 23.-24. maj 2024, og vi vil glæde os over at se flere af vores SDU-kolleger deltage. Hvis man ikke kan vente, så er der en masse spændende aktiviteter i DUN-regi i mellemtiden, som man kan deltage i.

Blogindlæg fra DUN-konferencen

SDU Blog: Reflections on Teaching & LearningSom et nyt tiltag for at viderebringe indsigter og input af universitetspædagogisk art – fx fra konferencer som denne, men også fra hverdagen – introducerer vi hermed SDU Blog: Reflections on Teaching & Learning. Bloggen tilbyder  ansatte og studerende på SDU et mere uformelt online rum, hvor de kan dele deres refleksioner om undervisning og læring.

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev:
Rie Troelsen

riet@sdu.dk