Skip to main content
DA / EN
SDUUP | NYHEDSBREV JUNI 2022

Nyhedsbrev Juni 2022: ICED22

I dette nyhedsbrev inviteres du med til konference! I starten af juni 2022 afholdes en stor international konference i Aarhus for uddannelsesudviklere, ICED22. Konferencen arrangeres af Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) og samler ca. 600 universitetspædagogiske forskere, konsulenter, uddannelsesledere og undervisere fra hele verden.

ICED22Konferencens tema er bæredygtig uddannelsesudvikling, - et tema, som selvfølgelig også optager SDU. Derfor er SDU en af sponsorerne for konferencen og har tilbudt konferencens deltagere at besøge SDU i forbindelse med konferencen, hvis man kunne have lyst til at se og høre mere om SDU’s arbejde med verdensmålene.

Mange af SDUUP’s medarbejdere deltager i konferencen, både som arrangører, oplægsholdere og deltagere. Nedenfor har vi samlet et lille udpluk af interessant indhold fra konferencen.

Donna Hurford, pædagogisk konsulent i SDUUP, afholder en workshop på konferencen, hvor konferencedeltagerne får mulighed for at arbejde med forskningsbaserede og praktiske tilgange til bias-bevidst undervisning, læring og eksamener. Bevidsthed om bias og strategier for at adressere bias er altafgørende for bæredygtig uddannelsesudvikling og arbejdet med FN’s verdensmål. Workshoppen tager bl.a. udgangspunkt i indsigter og ressourcer om bias-bevidst undervisning, læring og eksamener på websitet unlimited.sdu.dk, som er relevante for alle der arbejder undervisning, videreuddannelse, rekruttering, ledelse og FN’s Verdensmål. Læs hele Donnas abstract Practical, research-based approaches to addressing bias in teaching, learning and assessment  (pdf).

Lotte Dyhrberg O´NeillLotte Dyhrberg O'Neill, lektor i SDUUP, har en paper-præsentation med og afholder ligeledes en workshop. Under titlen Embodied teacher identity and resilience in times of Covid19 (link til abstract - pdf) præsenterer hun har sammen med kolleger fra Aarhus Universitet (AU), resultatet af deres undersøgelse af, hvordan covid-19 undervisningen har påvirket underviseridentiteten for undervisere på sundhedsvidenskab på AU og SDU.
 

På workshoppen Making quality work in academic development (link til abstract - pdf) introduceres deltagerne til ’the PedaQA Framework’ - en ressource, der skal inspirere og vise gode eksempler på, hvordan uddannelsesudviklere, studieledere mv. kan indarbejde pædagogisk faglighed i kvalitetssikring af undervisningen og på universiteterne i Norden.  Ressourcen er er et resultat af et 3-årigt Nordplus-samarbejde med kolleger fra universiteter i Finland og Sverige.

Keynotes

De 4 keynotes til konferencen er:

Kathryn SutherlandKathryn Sutherland, lektor ved Centre for Academic Development, Victoria University of Wellington, New Zealand, fremhæver i sin keynote - Holistic Academic Development for Academic and Student Success AND Joy –  forskellige holistiske udviklingspraksisser og -programmer indenfor videregående uddannelse, som kan understøtte ”care-full” og produktive veje til planlagte samarbejder mellem akademikere og studerende.

Katarina MårtenssonKatarina Mårtensson og Torgny Roxå, begge lektorer ved Lunds Universitet, præsenterer i en fælles keynote forskning i uformelle, betydningsfulde netværk, akademiske mikrokulturer og kollegialitet. De vil drøfte implikationerne for akademisk udvikling, idet de argumenterer for at eksplicitte perspektiver på forandring er en forudsætning for fortsat bæredygtig udvikling.

Klara Bolander LaksovKlara Bolander Laksov, professor og leder af Centrum för Universitetslärarutbildning ved Stockholms universitet, undersøger i sin keynote - Pedagogical leadership for sustainable educational development in higher education –  begrebet bæredygtig uddannelsesudvikling fra et pædagogisk ledelsesperspektiv. På basis af studier fra almen videregående uddannelse beskæftiger hun sig med mulighederne for partnerskaber med akademiske i det hun omtaler om ”pædagogisk ledelse”.

Kasturi Behari-LeakKasturi Behari-Leak, lektor og dekan for Centre for Higher Education Development ved Kapstadens Universitet (University of Cape Town), Sydafrika, giver med sin rolle som formand for ICED  den afsluttende keynote - The role of Educational Development in sustaining a higher purpose for Higher Education. 

Læs mere om de 4 keynotes på ICED22-konferencens website.

Podcast ICED22SDUUP’s tidligere kollega, Kasper Bergstrøm, har i DUN-regi lavet 6 podcasts, som optakt til ICED22-konference. Mød bl.a. konferencens keynote-speakers på mere slap line eller få en introduktion til konferencens 7 undertemaer og hvorledes universiteter arbejder med FN’s Verdensmål. 
Tilgå de 6 episoder her.

Næste ICED-konference afholdes i 2024. Du behøver dog ikke vente helt til 2024, da SDUUP’s årlige konference TAL2022 - Teaching for Active Learning – afholdes d. 8. november 2022 på SDU. Læs mere om TAL2022 og tilmeld dig her.

DUN samler løbende undervisere, undervisningsudviklere og forskere til videndeling, erfaringsudveksling og idéudvikling, bl.a via DUNK – en årlig konference - og ved at arrangere en række universitetspædagogiske aktiviteter. Find aktuelle aktiviteter på DUN’s website.