Professorat i sundhed i muskler og led på SDU

Cand.scient., ph.d. Jonas Bloch Thorlund (41) er blevet udnævnt til professor i muskuloskeletal sundhed ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet (SDU).

Jonas Bloch Thorlund har gennem de seneste 10 år forsket i forebyggelse og behandling af smerter og skader i muskler og led. Han har særligt haft fokus på at identificere den rette behandling for de mange midaldrende og ældre patienter med meniskskader i knæet. Netop indenfor dette område har han publiceret en lang række videnskabelige artikler, som har medvirket til nye af kliniske retningslinjer og til at praksis har ændret sig fra ensidig behandling med kirurgi, til et lang større fokus på træning som behandling for denne patientgruppe.

Det meste af hans forskning udgår fra Forskningsenheden for Muskuloskeletal Funktion og Fysioterapi ved Institut for Idræt og Biomekanik på SDU. Derudover er han også tilknyttet det nye Center for Sundhed i Muskler og Led, sammesteds.

Generelt beskæftiger Jonas Bloch Thorlund sig i sin forskning med projekter, der har til formål at undersøge, om behandling af smerter i muskler og led, såsom træning, kan erstatte eller komplementere mere risikofyldte behandlinger som kirurgi og stærk smertestillende medicin (opioider). Han vil derfor i sit professorat arbejde med at undersøge, hvilken rolle træning kan spille i behandlingen af yngre patienter med knæskader. Derudover vil han have fokus på det stigende forbrug af stærk smertestillende medicin til patienter med artrose (slidgigt) og andre typer af kroniske smerter med henblik på at identificere interventioner, der kan medvirke til at reducere dette forbrug. Jonas Bloch Thorlund vil derfor i sit professorat også være tilknyttet Forskningsenheden for Almen Praksis, SDU, som optimerer betingelserne for dette arbejde.

- Med udnævnelsen af Jonas Thorlund vil instituttet yderligere styrke forskningen inden for sundhed i muskler og led. Jonas Thorlund har gennem sin forskning blandt andet ydet originale bidrag til forståelsen af, at træning kan erstatte kirurgi for mange knæskader, og han vil nu også i sin forskning undersøge, hvorvidt træning kan erstatte eller reducere brugen af stærk smertestillende medicin, udtaler Jørgen Povlsen, institutleder ved Institut for Idræt og Biomekanik.

Jonas Bloch Thorlund er uddannet cand.scient. i idræt og sundhed fra SDU, hvor han forsvarede sin ph.d.-afhandling i 2011. Under sin ansættelse ved SDU har han haft en række forskningsophold ved University of Melbourne, Rush University Medical Centre (Chicago) og Lunds Universitet i Sverige.

Jonas Bloch Thorlund er vokset op i Sønderborg, hvor han er handelsstudent fra Sønderborg Handelsskole, og hvor han startede sin arbejdsmæssige karriere som revisor. Denne blev senere udskiftet med studiet i idræt og Sundhed på SDU. Han bor i Odense, er gift med Mie og har to piger på 4 (Ida) og 7 (Sofie) år.
Mød professoren

Cand.scient., ph.d. Jonas Bloch Thorlund, professor i muskuloskeletal sundhed ved Institut for Idræt og Biomekanik på SDU.

Nyheder fra Sundhedsvidenskab
Sund nyhedsbrev