Ekspertise til screeninger

Professor Robert Steele udnævnt til adjungeret professor ved Kirurgisk Afdeling A, OUH samt Klinisk Institut, SDU.

Robert Steele kender OUH og Kirurgisk Afdeling A og har samarbejdet med tidligere professor Ole Kronborg om kolorektal cancer-screening tilbage i 1980-1990’erne. Nu kommer han tilbage for at deltage i et samarbejde om udvikling af nye screeningsstrategier, der blandt andet inkluderer tyktarmsundersøgelser ved hjælp af kamerakapsler i Kirurgisk Afdeling A´s forskningsenhed for kolorektale neoplasier (tumorer).

Robert Steele er professor i kirurgi og leder af cancerforskningsenheden ved Dundee Universitet, Skotland. Han er formand for Storbritanniens kolorektal selskab (ACPGBI), han er editor på flere internationale tidsskrifter, er officiel rådgiver for regeringerne i Australien, Irland, Holland, Portugal og Spanien angående organisering af screeningsprogrammer for kolorektal cancer og har publiceret guidelines, 11 bøger, 45 bogkapitler samt mere end 250 artikler i højt profilerede internationale tidsskrifter.

Der er ingen tvivl om at Kirurgisk Afdeling A vil profitere af Robert Steeles store viden, erfaring og omfattende internationale netværk, og vi glæder os til at udbygge vores samarbejde på en mere formaliseret måde, udtaler professor Gunnar Baatrup.

Der vil blive afholdt tiltrædelsesseminar for Robert Steele i foråret 2016.

Redaktionen afsluttet: 21.01.2016