Rekordmange læger fra SDU

Hele 155 medicinske kandidater aflagde lægeløftet i Koncertsalen i Odense Koncerthus på en af årets foreløbigt varmeste dage.

- Kandidat er noget, man bliver, men læge er noget, man er, indledte Ole Skøtt.

- I skal være glade i dag, og på SDU er vi glade i dag, fordi vi i år har 50 års jubilæum, og ikke blev nedlagt i 1988, som der ellers var politiske tanker om. Vi kan derimod udvide med et helt nyt universitetssygehus lige ved siden af campus i Odense.

- Husk at koble hjerne til hjerte og lyt til patienterne. Det er patienterne – eller i dag, brugerne - der skal være med til at udforme sundhedsvæsenet og den enkeltes behandling. Og kommunikationen med brugerne er en meget stor del af behandlingen.

Herefter blev lægeløftet aflagt af de 155 kandidater og eksamensbeviserne overrakt.

Anders Kasper Bruun Kristensen fik derefter overrakt prisen for det højeste gennemsnit ved den lægevidenskabelige embedseksamen på SDU. Hans gennemsnit var helt oppe på 11,8. Direktør og læge Niels Riewerts Eriksen overrakte kandidateksamensprisen på 20.000 kr. fra Nordic Medicare.

Mohammad T. Elhakim holdt talen som repræsentant for kandidatholdet

- Flere af os brød mønstret og tog en akademisk uddannelse. Vi opfyldte alle vores drøm ved at gennemføre dette studie. Og flere forældres drøm, tilføjede Mohammad med et smil.

- Vi skal sige tak til fakultetet for fremragende undervisningsformer og undervisere, Og vi skal sige tak til vores familier for al den støtte, de har givet os gennem studiet.

Regionsrådsformand Stephanie Lose var dagens festtaler

- Det, der må og skal fylde allermest for jer i dag, er alle de krav, I bliver stillet overfor. De er utallige; der er et stort forventningspres på jer. Fra patienter, presse og alle de mange kokke, der er med til at røre i ”sundhedsgryden”

- Ulighed i sundhed er allerhøjest på sundhedsdagsordenen. Derfor har I aflagt lægeløftet, som tager højde for dette. Sundhed, pleje og rehabilitering er noget, vi giver til hinanden. Som læger vil i deltage i denne udveksling.

- Når pressen skriver negativt om sundhedsvæsenet, så glemmes de mange personer i sundhedsvæsenet, der hver eneste dag kæmper for sundhedsvæsenet patienter og brugere.

- Sundhedsvæsenet ændrer sig hele tiden, og I er de forandringsparate personer i denne sektor.  Det er den del af samfundet, der i forhold til alle andre opsamler og udvikler ny viden. Men I skal også være med til at sætte jeres præg på det; også med hensyn til patientinddragelse.

- Hvis I vil, kan I få en liste over, hvor der er mangel på læger. Der er brug for jer i den syddansk region, afsluttede regionsrådsformand Stephanie Lose.

Fotos fra dimissionen

På Facebook kan du se flere fotos fra dimissionen

Se fotoalbum

Redaktionen afsluttet: 24.06.2016