18 SDU-kiropraktorer springer ud i job

Dimittenderne var mange og familierne store, så auditoriet var næsten fyldt, da kandidaterne skulle have overrakt deres eksamensbeviser.

Dimissionerne på klinisk biomekanik på SDU er altid præget af et nordisk islæt, da uddannelsen er den eneste på et akademisk niveau i Norden.

Dekan Ole Skøtt fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet pointerede også, at sproget var nyt, da de begyndte på uddannelsen, men for alle. For nu skulle de lære et nyt sprog, det videnskabelige sprog, der binder faget og forskningen sammen.

- I bygger jeres fag på viden og evidens. Det er selve kernen i en universitetsuddannelse.  Det er den eneste vej frem, når man udfører sit arbejde på et videnskabeligt grundlag. Dette er ikke altid tilfældet blandt politikere og meningsdannere.

- En ting skal fremhæves til slut: Der er ingen arbejdsløshed blandt kiropraktorer, så I går alle ud til et arbejde. Det er en stor glæde.

Jeppe Mølgaard Mathiasen holdt tale som repræsentant for kandidatholdet, hvor han fremhævede, at holdet bestod med et snit på 10; usædvanlig højt.

- Nu skal vi huske, at vores studieliv var det frie liv. Nu handler det om grown up-stuff: arbejde, at blive gift og få børn. Og dog gennemgik vi umærkeligt eksaminer i massevis i løbet af hele studiet. Nu står vi med syntesen af hele studiet og har egentlig fået det store overblik. Så vi er godt rustet til voksendommen.

- Jeg håber, I alle får et godt turnusforløb. Jeg glæder mig til at vi løbende kan diskutere dette. Tillykke til jer alle!

Efter cello-musik fra Syddansk Musikkonservatorium, holdt forskningsleder og professor i almen medicin Jens Søndergaard, SDU festtale for de ny udklækkede kandidater.

- Biomekanik er en relativt ny disciplin i sundhedsvæsenet. Kiropraktik blev først anerkendt for 25 år siden, og faget blev kanøflet i flere år. Men det er slut nu.

- I er en særdeles værdifuld gruppe i vores samfund. I er funderet på den bedste forskning indenfor området. Og den foregår på SDU.

-Desuden er i mestre i at behandle de helst store livsstilssygdomme. Og de er nogle af de dyreste for samfundet.

- Og en ting skal I huske: spørg til patienternes børnebørn. Skriv navn og alder ned, og I har patienter for livet.

Så var der reception.

Fotos fra dimissionen

På Facebook kan du se flere fotos fra dimissionen

Se fotoalbum