Tarmbakterier skal bekæmpe dødelig leversygdom

En forskningsgruppe anført af Odense Universitetshospital og SDU har netop modtaget 47 millioner kroner fra EU til at bekæmpe skrumpelever, hvor overlevelsesmulighederne er lavere end for flere kræftformer.

I dag lider omkring 15.000 danskere af skrumpelever og hvert år kommer 1500 nye til. Kun 38 procent af patienterne er i live tre år efter, at diagnosen er blevet stillet. Til sammenligning er 87 procent af landets brystkræftpatienter i live fem år efter diagnosen og det samme gælder 56 procent af alle tarmkræftpatienter. I modsætning til kræftformerne har der ikke i de seneste år været nogen positiv udvikling i overlevelsesrater for leversygdommen, men det vil forskningsgruppen GALAXY, anført af Odense Universitetshospital, nu lave om på.

Største bevilling i hospitalets historie

Forskningsgruppen har netop modtaget 47 millioner kroner fra EU. Det er den største bevilling i Odense Universitets Hospitals historie og lederen af forskningsgruppen, Aleksander Krag, professor på Syddansk Universitet og overlæge på Odense Universitetshospitals afdeling for mavetarm- og leversygdomme, har store forhåbninger til projektet:

”Skrumpelever er årsag til hvert syvende dødsfald i vesten, men alligevel har forskning i sygdommen i mange år været nedprioriteret. Det skyldes måske, at alkohol er en medvirkende årsag til hovedparten af tilfældene, og at skrumpelever derfor er et tabuiseret område. Mange tror, at sygdommen kun rammer manden på bænken, men faktisk er det i højere grad det bedre borgerskab, der fylder venteværelserne op. De oplever ikke selv, at de har et alkoholproblem. Det gør deres lever til gengæld, og den gør det uden at protestere, før det er for sent,” forklarer Aleksander Krag.

Aleksander Krag har sammen med sine kolleger kunnet konstatere, at menneskers følsomhed over for alkohol er forskellig. Omkring 5-10 procent af dem, der drikker meget, får skrumpelever. Nogle udvikler sygdommen selv ved et beskedent overforbrug, men det er ikke til at forudsige hvem. Og det betyder, at mange patienter diagnosticeres så sent, at der allerede er gjort uoprettelig skade på deres lever.

Søger 400 fynboer til forsøg

Formålet med det seks år lange forskningsprojekt er at finde en let og effektiv metode til at finde dem, der ikke selv ved at de har sygdommen, så man eksempelvis via en blodprøve kan opspore tidlig leverskade og forudsige, hvem der særligt hurtigt vil udvikle skrumpelever og derfor

har mest brug for behandling. Til forsøget søger Aleksander Krag og hans kolleger 400 fynboer, som er villige til at få taget blod-, afførings-, spyt- og urinprøver samt vævsprøver fra leveren.

Bakteriefloraen er som et organ

Svaret skal formentlig findes i bakteriefloraen i tarmen, forklarer Torben Hansen fra Metabolisme Centeret ved Københavns Universitet, der ligeledes er en del af forskningsgruppen:

”Vores tese er, at bakterierne i tarmen i samspil med leveren enten beskytter eller fremmer dannelsen af arvæv i leveren. Bakteriefloraen fungerer som et helt nyt organ, som vi først for ganske nyligt er blevet opmærksomme på,” siger Torben Hansen.

Forskningsprojektet begynder 1. januar 2016 og løber seks år frem.

Fakta: Sådan melder du dig til forsøget

Hvis du er interesseret i at indgå i projektet ved at få foretaget blod-, afførings-, spyt- og urinprøver samt vævsprøver fra leveren, kan du sende en mail til maja.thiele@rsyd.dk.

Alle test skal foretages på Odense Universitetshospital og der er både brug for fynboer, der ikke drikker eller har et moderat alkoholforbrug, men også mænd, der drikker mere end 21 genstande om ugen og kvinder, der drikker mere end 14 genstande om ugen.

Fakta om projektet

Forsøget er organiseret i et konsortium kaldet GALAXY. Udover Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet deltager følgende institutioner i samarbejdet:

• Metabolisme Centeret ved Københavns Universitet
  • Steno Diabetes Center
  • Oslo Universitet (Norge)
  • European Molecular Biology Laboratory, Heidelberg (Tyskland)
  • Universitätsklinikum Bonn (Tyskland)
  • Academy of Biomedical Research Foundation (Grækenland)

Endelig indgår de to danske firmaer Nordic Bioscience A/S og Nordisk Rebalance A/S i projektet. Nordic Bioscience skal udvikle og afprøve biomarkører til eksempelvis blodtest, og Nordisk Rebalance skal udvikle og klinisk afprøve et nyt produkt, der kan hjælpe i behandlingen af fibrose og skrumpelever.

Projektet har modtaget midler fra EU's forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020 under legataftale nr. 668031.

Yderligere oplysninger:

• Aleksander Krag, professor på Syddansk Universitet og overlæge på Odense Universitetshospitals afdeling for mavetarm- og leversygdomme, tlf. 29 64 77 19
  • Thomas Rysgaard Jensen, kommunikationsrådgiver på Odense Universitetshospital, tlf. 40 38 41 90

Redaktionen afsluttet: 09.12.2015