Jesper Bonnet Møller, SDU, har netop modtaget et Novo Nordisk Scholarship på 3.9 mio. kr.

Post.doc. Jesper Bonnet Møller, Institut for Molekylær Medicin, SDU, har modtaget 3,931 mio. kr. til et forskningsprojekt inden for inflammatoriske tarmsygdomme.

Formålet med projektet er at karakterisere det nyligt identificerede protein FIBCD1 i forbindelse med inflammatoriske tarmsygdomme som Crohn´s sygdom og Colitis Ulcerosa. Sygdomme, der med stigende hyppighed rammer befolkningen i det moderne samfund.

Nye studier har vist, at proteinet FIBCD1 spiller en central rolle i udviklingen af tarminflammation i en række forskellige dyremodeller for de inflammatoriske tarmsygdomme. Jespers B. Møllers forskningsprojekt skal klarlægge, hvilke molekylære mekanismer ved FIBCD1, der er medvirkende til udviklingen af tarminflammationen.

Håbet er, at forskningen på længere sigt vil muliggøre nye interventions- og behandlingsmuligheder for den stigende gruppe af berørte patienter.

Selve projektet udføres på Cornell Universitet – New York i tæt sammenarbejde med SDU.

Foto:
Novo Nordisk Fonden