Skip to main content

Forskere og fagfolk slår tonen an for indsats mod musikeres arbejdsskader

En stor international konference i Odense sætter fokus på musikeres fysiske og psykiske sundhed – og det er der brug for, siger både forskere og musikere.

Nedslidte skuldre, tennisalbuer og tinnitus. Det kan tage hårdt på kroppen, når musikken spiller.
- Musikeres arbejdsskader har længe været oversete, måske fordi vi gennem århundreder har tænkt musik som noget lystbetonet, man gjorde i sin fritid. I virkeligheden er professionelle musikere højt specialiserede performere på eliteplan, der har både ensformige bevægelser, skiftende arbejdstider og et meget psykisk belastende arbejdsmiljø.
Sådan siger læge Helene Paarup, der er en af arrangørerne af den internationale konference om musikeres sundhed, som OUH og SDU i disse dage er vært for.
Her mødes forskere, fagfolk og udøvere for at udveksle viden og erfaringer, der kan hjælpe med nogle af de alvorlige og oversete arbejdsskader, som de professionelle musikere døjer med.

– Den skade, som får fleste til helt at sige farvel til musikken, er tinnitus. Når du sidder nede i orkestergraven, kan der være ”lydpeaks”, som fuldt ud svarer til, når en F16-jæger letter. Men mange musikere får også kroniske skader i bevægeapparatet, f.eks. skuldre, led og fingre. Selv fik jeg tennisalbue af at løfte min basbasun i så mange timer i træk. Derfor er det absolut tiltrængt, at der bliver sat fokus på musikersundheden, siger Jesper Rosenkilde, orkesterleder i Odense Symfoniorkester og med i konferencens planlægningskomité.

For to år siden indviede OUH den første nordiske klinik for musikersundhed i tilknytning til et hospital, og det er nogle af de samme ildsjæle, som nu står bag konferencen Musicians’ Health & Performance 2015 i Odense.
Læge Helene Paarup forventer, at konferencen giver nye ideer til behandlinger og forskningsområder, fordi både musikere og sundhedspersoner deltager sammen.
– For eksempel tilbyder vi særlige forskningsbaserede øvelser, som kan forebygge og lindre smerter i bevægeapparatet. Men udfordringen er, at øvelserne skal tilrettelægges, så de ikke går ud over musikernes spil, og derfor kræver det, at læger og kunstnere diskuterer og udvikler øvelserne sammen. Og sådan er det på mange områder, forklarer hun.


Redaktionen afsluttet: 12.06.2015