15 glade kiropraktorer fra SDU

Dekan Ole Skøtt fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ønskede de 15 nyuddannede kiropraktorer fra Klinisk biomekanik tillykke - med en uddannelse, som er af meget høj kvalitet og enestående i Norden.

”- Befolkningen bliver ældre, det får stor betydning for patientsammensætningen fremover, hvor den tredje alder varer 20 år. Patienterne får flere sygdomme, når de bliver ældre, og I får et stor ansvar for at stille den rette diagnose. Som kiropraktorer skal I altså også kunne se sammenhængen mellem forskellige sygdomme; ikke kun sygdomme i bevægeapparatet. Det mener vi, at I er godt rustet til med det tværfaglige og –videnskabelige samarbejde, I har oplevet på Fakultetet. Lykke til!”

Efter overrækkelsen af eksamensbeviserne, holdt de to repræsentanter fra kandidatholdet, Sandra Furnes og Johannes Mackeprang, tale for holdet.

De ping-pong’ede omkring deres noget alternative undersøgelse af, hvor særligt deres hold havde været. Det gjorde de yderst professionelt – og humoristisk – med deres helt egen ”videnskabelige” Prezi- præsentation. Det lykkedes dem at få demonstreret holdets indgående kendskab til videnskabeligt arbejde og statistik.

Efter et cello-intermezzo fra Syddansk Musikkonservatorium, holdt forskningsleder, professor Berit Schiøttz-Christensen, Medicinsk Rygafdeling, Rygcenter Syddanmark festforelæsningen:

”Da jeg blev kandidat, havde jeg den samme følelse, som jeg tror, I har: Hvad er det for et ansvar, jeg skal til at tage? Det er et stort ansvar, og I skal bare tage det, for vi glæder os til at arbejde sammen med jer.”

” – I har vitterligt ”de varme hænder” til at tage jer af de patienter, I kommer til at stå overfor.  Så brug jeres autorisation og ”varme hænder” til alt, hvad der er muligt. I kan arbejde i det offentlige, i det private, blive selvstændige er tage til udlandet. Gør det!”

Redaktionen afsluttet: 26.06.2015