IOB vil sprede danseglæde på Fyn

Fynboerne får i nyt projekt mulighed for at komme tæt på professionelle dansere og selv stifte bekendtskab med de svære dansetrin.

Mange har sikkert drømt om selv at mærke begejstringen, når TV har vist, at amatører på kort tid har fundet danseglæden. Nu er tre fynske aktører udvalgt som dansefyrtårn i et landsdækkende projekt. Foruden kommunerne Faaborg-Midtfyn og Svendborg deltager Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet. Nordea-fonden har på landsplan givet 20,5 mio. kr. til projektet, der blandt andet skal friste skoleelever, unge studerende og helt almindelige fynboer til at finde dansetrinene frem i mødet med professionelle dansere.

”Der er ingen tvivl om, at projektet vil få rigtig stor betydning for udviklingen af dansemiljøet på Fyn – blandt andet for de unge studerende, der har interesse for undervisning og forskning forbundet med dans. Projekterne vil også bidrage til at skabe gode kontakter og et tættere samspil mellem idrætsfeltets mange dansende gymnaster og de professionelle dansemiljøer” tilføjer lektor Susanne Ravn, Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet.

Dansehallerne i København har taget initiativ til det treårige projekt, som får seks centrale partnere kaldet dansefyrtårne – deriblandt et fynsk. Projektet skal gennem dans skabe glæde, mentalt velvære og fællesskab. Professionelle dansere og danseundervisere formidler dans til ikke-professionelle, og danseinitiativerne når ud til rigtigt mange danskere. Dansefyrtårnene repræsenterer tilsammen 26 kommuner samt et stort antal kultur- og uddannelsesinstitutioner.

På Syddansk Universitet vil man invitere alle interesserede studerende med til en række dansearrangementer.
”Vi opretter et dansekompagni for studerende og afholder en eksperimenterende workshop, hvor danse- praksis og forskning kombineres,” fortæller Susanne Ravn.

Faaborg-Midtfyn Kommune vil bruge projektet til at præsentere skoleelever til dansens spændende univers, både som udøvende og som publikum, mens Svendborg Kommune vil koncentrere sig om de voksne borgere, der får mulighed for at lære dans af professionelle og blive inspireret til at bruge dansen som både bevægelsesform og social aktivitet.

Redaktionen afsluttet: 27.05.2014