SDU vært for OL-semifinale

Elever fra hele landet konkurrerer i den kommende uge om at repræsentere Danmark ved Den Internationale Biologi Olympiade.

Syddansk Universitet er igen i år vært for den danske semifinale i Den Internationale Biologi Olympiade, der er en konkurrence i biologi mellem gymnasieelever fra hele verden.

De danske skoleelever har allerede været igennem indledende skolerunder, og heraf er 30 blevet udvalgt til at deltage i semifinalen, der finder sted på SDU fra 11.-13. januar. Eleverne skal dyste mod hinanden i en teoretisk opgave uden hjælpemidler samt to praktiske laboratorieopgaver.

I semifinalen vil 15 elever blive udvalgt til finalen, hvor feltet vil blive barberet ned til fire elever, der skal repræsentere Danmark ved Den Internationale Biologi Olympiade. Olympiaden finder i år sted den 12.-19. juli i Aarhus.

Sidste år blev olympiaden afholdt på Bali i Indonesien med deltagere fra 61 lande. Tre af de danske deltagere fik dengang bronzemedalje, og en fik meritdiplom.

Redaktionen afsluttet: 07.01.2015