Ny doktorafhandling: Malerier og fotografier hjalp 1800-tallets historikere med at forstå fortiden

Fredag forsvarede lektor Kathrin Maurer sin doktorafhandling om visuelle kilders indflydelse på tyske historikeres fremstilling af fortiden

Salen var fyldt, da lektor Kathrin Maurer fredag forsvarede sin doktorafhandling: ”Visualizing the Past – the Power of the image in German historicism.”

En afhandling, der kaster lys over, hvordan malerier, fotografier og illustrationer i aviser har påvirket historievidenskaben i 1800-tallets Tyskland.

Under forsvaret forklarede Kathrin Maurer, at man inden for historievidenskaben ofte trækker en skarp linje mellem den akademiske historiske fremstilling af fortiden og så den fremstilling af fortiden, som de visuelle kilder tilbyder.

Men linjen har været for skarpt trukket op. Grænserne er mere flydende.

- Visuelle kilder, som malerier, fotografier og illustrationer i aviser, har spillet en betydelig rolle i måden, hvorpå 1800-tallets historikere forestillede sig, forstod og fremstillede fortiden, konkluderede hun.

Skoleopgave blev til doktorafhandling

Inspirationen til doktorafhandlingen fik Kathrin Maurer allerede, da hun gik i 4. klasse. Her fik hun til opgave at genfortælle en historie fra en avis om en ræv, der blev kørt ned.

Den lille pige og med egne ord dyrefantast ønskede en anden skæbne for ræven, og digtede en slutning, hvor ræven tog en anden vej hjem og overlevede.

- Siden har interessen for grænserne mellem fakta og fiktion, og den visuelle og skriftlige fremstilling fulgt mig, fortalte Kathrin Maurer ved forsvaret i fredags.

Lektoren kan nu kalde sig dr.phil., og afhandlingen er udkommet som bog fra forlaget De Gruyter.

Redaktionen afsluttet: 24.03.2015