Biologerne atter tæt på den store pokal

For tredje år afholdt de studerende på SDU en både festlig og dramatisk dag med ædel kappestrid mellem hold fra alle institutter. Som vanligt markerede de studerende fra Det Naturvidenskabelige Fakultet sig i mange konkurrencer, men måtte efter en højdramatisk afslutningsdyst endnu en gang se sig slået i kampen om den store pokal.

Lerdueskydning med laser

Studerende i sæbekassebiler

En kølig og overskyet formiddag lagde på ingen måde en dæmper på energien, da hundredvis af studerende strømmede til boldbanerne bag svømmehallen i fredags til den årlige Institutdyst på De Studerendes Dag. Velforberedte, veltrænede og veloplagte var de og klar til en hektisk dag under mottoet ”Af studerende for studerende”.

I alt ni discipliner stod på menuen for biologistuderende, et hold bestående af biokemikere og biomedicinere (BMB) og et fælles hold fra Institut for Fysik, Kemi og Matematik (FKF) og Institut for Matematik og Datalogi (IMADA).

Biologerne var særligt genkendelige i deres girafinspirerede antræk, og alle steder vajede stolte faner, der viste det faglige tilhørsforhold, når der fra sidelinjen blev heppet på medstuderende.

Quiz og klodser

Fodboldkampe, finsk rundbold og kongespil blev afviklet med et engagement som gjaldt det en eksamenskarakter eller et stipendium, mens der samtidig blev dystet på paratviden i Quizteltet. Her blev blandt andet spurgt om, i hvilket land og hvilken by, cheddarosten har sin oprindelse?* Videre i det gastronomiske spor blev der herefter spurgt om, i hvilken film en af hovedrolleindehaverne sætter tænderne i en Big Kahuna-burger?**

I LEGO-stafetten skulle holdene kopiere en klods-konstruktion ved én ad gangen at løbe hen og kigge på en færdigsamlet konstruktion og så 10 meter tilbage for at give instruktioner til holdets konstruktør. En svær opgave, som særligt holdene fra IMADA og Biologisk Institut viste tydeligt flair for. I semifinalen måtte IMADA/FKF-holdet dog se sig slået af et meget stærkt internationalt hold fra Biologisk Institut, men for langt de fleste var deltagelsen trods alt vigtigere end placeringen.

”It’s really cool having a day like this, and it’s something you would never find at universities in Austria, where I come from,” lød det fra 21-årige Elisabeth Fuchs, der er ved at afslutte sin kandidatuddannelse i Kemi som Erasmus-studerende på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.

Mens skyerne fortrak, og solen gjorde sit til at sætte stemningen yderligere i vejret, gjorde Institut for Biokemi og Molekylær Biologi god figur på beachvolleybanerne og hos Akademisk Skytteforening, hvor lyden af skud fra lerdueskydningens haglgeværer dog kom fra en højttaler. Her var nemlig tale om våben, der skyder med laserlys efter lerduer af plastik – et spændende og ufarligt koncept, som var et spændende og populært indslag i dagens konkurrencer.

Lyn-finale i brætspil uden bræt

Overalt lå dunkende rytmer som et lydtæppe til de mange dyste. På multibanen ved siden af svømmehallen blev der til gengæld slukket for musikken, da finalen i Stratego blev afviklet mellem Biologisk Institut og Klinisk Institut. Med deltagerne som levende stratego-brikker tog det kun ganske få minutter for Klinisk Institut at erobre biologiholdets fane og dermed stå som samlet vinder af også denne kappestrid.

”Det gik alt for stærkt, og de havde gemt deres fane alt for godt,” lød forklaringen på nederlaget fra specialestuderende Anne Katrine Lauesen fra Biologisk Institut. Hun syntes dog, biologerne sagtens kunne være stolte:

”Vi er et meget lille institut, og set i det lys klarer vi os rigtig godt mod de store som for eksempel Klinisk Institut,” fastslog Anne Katrine Lauesen, før hun sammen med resten af Stratego-holdet drog videre i kampen for point i det samlede regnskab.

Højdramatisk afslutning

Havde det været spændende før, blev dagens sidste konkurrence en neglebidende nerveflænser, da sæbekassebilerne blev linet op til start på en bane, der var et Formel 1-løb værdigt.

Publikum stod tæt om banen, hvor hvert hold bestående af en kører og to skubbere skulle forsøge at få deres selvbyggede ”racer” først i mål efter to omgange. Både BMB og Biologisk Institut viste fremragende form og vandt overbevisende deres indledende heat. I finaleheatet gik det dog galt for ”girafferne”. Knap var starten gået, før de tre biler på banen kørte sammen allerede inden første sving.

Biologerne var først til at få viklet køretøjet fri af de to andre biler, og kom først over målstregen. Stemningen var i top, men efter en kort votering blandt dommerne, blev det annonceret at biologernes sæbekasse-team var diskvalificeret for påkørsel.

Tilbage stod kun at udregne den samlede vinder af Institutdysten 2015, og for tredje år i træk kunne en flok ellevilde studerende fra Klinisk Institut hæve pokalen som dagens samlede sejrherrer. Men vent og se. Til næste år er de stærkt tilbage – både fra BMB, FKF, IMADA og Biologi. For nok er institutterne små, men kampgejsten til gengæld så meget desto større.

Se billeder fra dagen på de naturvidenskabelige uddannelsers Facebook-sider.

Svar på quizspørgsmålene

*Cheddarosten stammer fra England – og selvfølgelig fra byen Cheddar i den sydlige del af landet.

**I filmen Pulp Fiction fra 1994 smager Jules (Samuel L. Jackson) på en Big Kahuna-burger umiddelbart inden han, angiveligt, skyder burgerens ejer.

Fotos: Henrik Gautier/SDU

Redaktionen afsluttet: 11.05.2015