1988: Optog foran dronningen

Tilbageblik på SDU - Ny Viden juli 2018.

Rygter om, at politikere overvejer at lukke lægeuddannelsen i Odense, får studerende til at udføre en uventet happening

Disputatsen forholder sig kritisk til jernbanesabotagens militære betydning og konkluderer, at den kun havde beskeden betydning for krigsindsatsen. Mange finder derfor, at Trommer i sin afhandling piller ved den nationale stolthed og selvforståelse. Det gælder især de tidligere modstandsfolk, som er blandt publikum. En af dem, Jens Toldstrup, går på talerstolen, hvor han først kalder Aage Trommer for en skrivebordsgeneral og derefter afleverer følgende kritik:

- De med Deres statistikker! Ved De ikke, at statistikker har det som gamle gaslygter: De giver dårlig oplysning, men de er gode at støtte sig til.

Det hele ender dog med, at Aage Trommer får sin doktorgrad, og siden er hans udlægning af historien blevet bredt anerkendt.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden juli 2018:

• Idræt på universitetet

Danmarks første idræts­uddannelse på et universitet oprettes i Odense.
  • Første grundforskningscenter

Under ledelse af professor Axel Michelsen etableres det første grundforskningscenter, Center for Lydkommunikation, finansieret af Danmarks Grundforskningsfond. Forskerne arbejder med lydsig­nalering og ekkolodning hos dyr.
  • Klinisk farmakologi

Det lykkes professorerne Kim Brøsen og Lars F. Gram at skaffe 30 millioner kroner til forskning og uddannelse i klinisk farmakologi.
  • Søren Mørch siger farvel

Historikeren Søren Mørch bliver ved sin afskedsforelæsning tildelt Rosenkjærprisen.
  • Anerkendt lærebog

Professor John Christensen udgiver lærebogen Accounting Theory, som får stor international udbredelse.
  • Dansk spydspids

Professor Kirsten Drotner vælges som første formand for Science Europes videnskabelige komité for humaniora.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019