Tilbageblik på SDU

I hvert nummer af det trykte Ny Viden går redaktionen i arkiverne for at finde historier fra de mere end 50 år, universitetet har eksisteret.

• Grundig skibsreder

Midt i 1980’erne begynder universitetet et samarbejde med Lindøværftet om at udvikle robotter til programmering af komplicerede svejseopgaver.

Læs tilbageblikket

• Verdens mindste universitet?

Op til indvielsen af Odense Universitet er den offentlige bevågenhed stor. Det medfører særligt ét rygte.

• Debat om rektorkæden

Universitetets rektorkæde er oprindelig en gave fra Odense By. Medaljonen er senere udskiftet, og det skabte debat.

• Da snoren blev væk

Hvad gør man, når den snor, som Prinsesse Marie skal klippe over, er forsvundet? Og der kun er en time, til hun ankommer?

• Kongelig aftenfest

En enkelt ungersvend dristede sig til at byde tronfølgeren op til dans.

• Tvillingregister: Kordegn ville ikke være med

Der vil blive afsløret for mange uægte børn, lyder begrundelsen.

Læs tilbageblikket

• Odenses første doktor var ikke ægte odenseaner!

Han er jo slet ikke fynbo, konstaterer Fyns Tidende forbløffet, da universitetets første doktordisputatsforsvar skal finde sted.

• Hug til lyntogs-professorer

I en artikel i Fyens Stiftstidende fremgår det, at omkring 25 procent af underviserne på Odense Universitet ikke har fast bopæl på Fyn.

• Optog foran dronningen

Rygter om, at politikere overvejer at lukke lægeuddannelsen i Odense, får studerende til at udføre en uventet happening.

• Statistikker og gamle gaslygter

Bølgerne gik højt, da historiker i 1971 forsvarede disputats om jernbanesabotage.

• Ingen skeletter i skabene

Skeletterne til anatomiundervisning kom i 1966 helt fra Indien.

Tilbage til Ny Viden

Sidst opdateret: 12.05.2022