Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Nyhedsbrev Oktober 2021

TEMA: FN's Verdensmål i Uddannelse på SDU - interview med Caroline Zoffmann Jessen om SDU's introkursus for førsteårsstuderende

Projektleder Caroline Zoffmann Jessen fortæller i et interview om hendes rolle i implementeringen af det nye verdensmålskursus for førsteårsstuderende.

I september dette år er det blevet muligt for førsteårsstuderende at få et introduktionskursus om FN's Verdensmål på dansk og engelsk. Hvad har været din rolle i udviklingen af dette kursus? 
Jeg har været projektkoordinator og har holdt styr på, at alle involverede har leveret det de skal og mødtes med deltagerne i arbejdsgrupperne og, sammen med en kollega fra SDUUP, understøttet udviklingen af de tværfaglige moduler. Jeg har også samarbejdet med SDUUP om en god pædagogisk opsætning af et kursus, der kan engagere de studerende.  
 
SDU lavede en pilottest af den første version af kurset sidste år. Vil du dele nogle eksempler på, hvordan den nuværende version er blevet ændret som følge af de studerendes feedback på piloten? 
Vi modtog en masse god feedback efter pilottesten på udvalgte kurser, og det var rigtig godt til at føre os på sporet af, hvad vi gerne vil næste gang. Der kan teksterne og kurset blive endnu mere fængende. Vi har revideret en masse i det sidenhen, så det var klar til september i år, hvor det er en del af et førsteårskursus på næsten alle BA-uddannelser på SDU.  
 
På hvilke forskellige måder integrerer de forskellige uddannelser kurset?
De studerende får, uanset uddannelse, det samme forløb, og aktiviteterne ligger online. På denne måde kan de studerende studere kurset om FN's Verdensmål, når de selv har tid og lyst. De fleste uddannelser integrerer det på et kursus på 1. år, men enkelte uddannelser venter til 2. år, fordi et fag omhandler nogle af emnerne allerede, og der dermed opstår god synergi mellem onlineforløbet og undervisningen i timerne. 
 
Kurset inkluderer moduler om fattigdom, klimaforandring, miljøet, ulighed i sundhed og innovation. Kan du fortælle mere om hvorfor nogle af modulerne inkluderer tværfaglige forskningsprojekter? Hvorfor er denne fremgangsmåde vigtig? 
Det er vigtigt at have en tværfaglig tilgang, da én faglighed ikke er nok til at belyse denne type af problemstillinger, som ofte kan være meget komplicerede, og også løsningen af dem kræver flere fagligheder. Alle involverede har ”bidt på” den tværfaglige tilgang, og vi kan endda gøre endnu mere ud af det - det vil vi tage med til næste gang. Det er dejligt, at SDU viser nye studerende, at tværfaglighed er vigtigt – vi kan alle bidrage med noget forskelligt, når det kommer til bæredygtig udvikling. 

Har du flere spørgsmål eller vil du gerne have adgang til forløbet? Kontakt Caroline Zoffmann Jessen på  mail via czj@sdu.dk.  

Redaktionen afsluttet: 27.10.2021