Skip to main content
DA / EN

Vibeke Damlund

Vibeke DamlundJeg hedder Vibeke Damlund og er ansat som specialkonsulent i universitetspædagogik ved SDU Universitetspædagogik.

Jeg er uddannet i pædagogik og psykologi og har gennem mange år arbejdet med at kompetenceudvikle undervisere. 

Jeg er særligt optaget af relationen mellem underviser og studerende og de måder hvorpå underviseren kan understøtte og stilladsere udviklinger af de studerendes læringsstrategier. Overordnet set har studerende ofte brug for lære sig, hvordan man bliver studerende, hvordan man kommer ind i faget og hvordan man kan blive genkendt som en, der mestrer det, der skal mestres indenfor det faglige felt. Det er det underviseren skal indtænke i sin tilrettelæggelse af undervisningen. 

Når jeg yder support, sker det i mange sammenhænge. Det kan fx være gennem kurset om Motivation, som tager afsæt i deltagernes undersøgelser af deres studerendes oplevelser af, hvad der motiverer og engagerer dem. Kurset Motivation udbydes både på dansk og engelsk. 

Jeg yder også support på individuel basis, som når en underviser fx ønsker sparring på-, og inspiration til sin undervisning. Det sker oftest under mere uformelle rammer, hvor jeg observerer underviseren og efterfølgende diskuterer de elementer, som underviseren ønsker sparring på. Fx er Harun Kaygan, som er lektor på Institut for Design og Kommunikation, blevet superviseret på sin undervisning, da han er international underviser og forholdsvis ny på SDU. Han fremhæver, at SDUUP var god til at tage godt imod ham og sætte ham ind i grundlæggende ting som det danske karaktersystem, men også holde møder med ham om forskellige former for undervisning, metoder og hvordan han bedst kunne møde de studerendes forventninger:

”I found it very useful to have these conversations about teaching. I have 12 years of teaching experience but I am fairly new at SDU so it was a privilege to interact with an educational specialist about my teaching.”

Han nævner, at ikke kun internationale undervisere kan drage fordele af samarbejde med SDUUP:

”In my opinion, teaching always can, and should, be improved, so it was nice to talk to someone who knows the latest trends and methods who could function as a guide.”

Harun mener, at deltagelsen I både workshops, møder og Brown Bag Meetings har været meget inspirerende og har fået ham til at reflektere mere over de valg, han tager i sin undervisning. Desuden har det fået ham til at opdatere sin undervisning oftere, så de passer ind i den kontekst, der er relevant, deriblandt onlineundervisning under Covid-19.  

Sidst opdateret: 11.04.2022