Skip to main content
DA / EN

Cita Nørgård

Cita NørgårdJeg hedder Cita Nørgård og er ansat som pædagogisk specialkonsulent i SDU Universitetspædagogik.  

Jeg er uddannet biolog, men har undervist i hele mit arbejdsliv og nu hedder det ”teaching and learning in higher education”. 

Jeg er særligt optaget af laboratorieundervisning og undervisning i andre praktiske ”settings”, undervisning i innovation og entreprenørskab samt curriculumudvikling af universitetsuddannelser. Virtual Reality (VR) som undervisningsområde falder også ind under mine interessefelter. Generelt arbejder jeg med en bred tilgang til didaktiske emner, som inddrager underviseroptikker, studenteroptikker og eksterne parter.  

Når jeg yder support, foregår det sommetider person til person som konsultation eller som supervision, det er som regel en frugtbar måde at komme videre på, hvis du har udfordringer i din undervisning. Mange af mine aktiviteter foregår dog igennem projekter, netværksaktiviteter og kurser. Fordelen ved den type aktiviteter er, at du som deltager i f.eks. netværksaktiviteter og kurser møder kolleger, som interesserer sig for/er udfordret af det samme som du, og I kan sparre på tværs og diskutere praksisnære diskussioner med en stor bredde og aktualitet. ”XR Club” er et netværk med interesserede indenfor VR og Augmented Reality og Mixed Reality. Deltagerne er både studerende, undervisere og virksomheder. Det et godt eksempel på, hvordan vi gennem mange forskellige aktiviteter retter blikket på undervisning og skaber en stor bredde så vi kommer omkring emner, der både er aktuelle for undervisere, studieledere, studerende og erhvervslivet.  

Jeg har også stået for onlinekurset Hackathon for undervisere rettet mod innovation og entreprenørskab. Her deltog Søren Buchholtz Storm, som er adjunkt med 11 års erfaring som ingeniør: 

”Det er forskelligt, hvad jeg tager med fra de onlinekurser jeg deltager i, sommetider kan jeg bruge det helt konkret og andre gange er det en måde at reflektere over de valg jeg tager i forbindelse med tilrettelæggelse af undervisningsforløbene. Der fungerer SDUUP lidt som livline for mig, hvor jeg kan sikre mig, at det jeg laver, hænger sammen og er up to date.”

Han mener, at kurser der tager udgangspunkt i hans faglighed og derefter trækker en pædagogisk vinkel ned over, er mest appellerende og meningsfulde, da det giver nye måder at reflektere over de pædagogiske elementer i et velkendt fag. Desuden er det en god måde at finde ud af, hvordan andre gør og hvad deres bevæggrunde er for deres valg.

”SDUUP giver nogle gode værktøjer til at gribe pædagogik an og det er givende som ny underviser.” En underviser bliver altså bedre af at gå ind i fagligheden med en pædagogisk vinkel – og det kan SDUUP hjælpe med: ”Det virker bedst, når der er noget fagspecifikt der står en nært, som får en pædagogisk vinkel, da det så bliver klart, at de valg, man tager i sin undervisning, ikke er tilfældige. Derfor mener jeg bestemt at SDUUP kan noget vigtigt.”  

Sidst opdateret: 11.04.2022