Ugens tilbageblik - uge 12

Da universitetet gik på ”nettet”

First mover i 1995 – det digitale universitet

Siden januar 1999 har www.sdu.dk været i luften - i begyndelsen med information om fusionen af Odense Universitet, Handelshøjskole Syd (Esbjerg, Kolding, Sønderborg) som netop var fusioneret med Ingeniørhøjskole Syd (Sønderborg) samt Sydjysk Universitetscenter (Esbjerg).

Men faktisk var universitet med på trenden med hjemmesider lige fra slutningen af 1995, hvor det daværende '...en usædvanlig smuk, enkel og indbydende 'hjemmeside'.' skrev Fyens Stiftstidenden i december 1995Odense Universitet som et af de første universiteter herhjemme gik ”på nettet”.

Universitets kommunikationsafdeling – som hed Informationskontoret – bestod dengang af Informationschef Rune Mortensen, journalisten Per Harup og layouter Lotte Hammeken , som lavede bladene ‘Nyt fra Odense Universitet’, personalebladet ‘NB’ samt Årsberetningen (der var et digert og meget tidskrævende bogværk i et forholdsvist lille oplag). Og så en nyansat WEB-koordinator (på halv tid)- nemlig mig", fortæller Steen Høyer, som fortsat har sin gang på SDU.

”Det var dengang, hvor ét hit i en søgning på søgemaskinen Alta-vista.com var godt!” (datidens Google), fortsætter Steen Høyer. "Alle danske hjemmesider var listet på et halvt A4-ark på opslagstavlen i Informationskonteret, så det var en udvalgt klub, som universitetet kom med i omkring nytåret 1995-1996".

Fra starten af 1996 åbnede universitetet officielt op for den nyetablerede hjemmeside, hvor visionerne var store: besøgende skulle kunne finde informationer om alt fra kollegieværelser, studieplaner, aktuel forskning, bibliotekshjælp og fjernundervisning med digital opgaveaflevering og meget mere.

Papirløst universitet fra år 2000

Forventningen var også, at nærmest alle tryksager og udgivelser fra universitetet ville blive erstattet af informationer på det nye World Wide Web. Også selvom det kun var få procent af befolkningen i Danmark, som havde internetadgang. Sådan gik det ikke just, men forudsigelsen om at ”de elektroniske oplysninger er fremtiden” var god nok.

Jul 1995

Plads til humør

Fra 1. december 1995 kunne studerende og ansatte følge med i kalenderlyset på hjemmesiden, som talte ned til jul - og den officielle lancering af www.ou.dk, som Steen Høyer havde opbygget på fire måneder.
Det skal retfærdigvis nævnes, at datalogerne ved IMADA havde sider på det nye internet før ou.dk gik i luften, og det var da også DOU - Datacentret ved Odense Universitet - som tog sig af teknikken, styret af Sven Meiborg Sørensen.

Den 11. august 1999 var der solformørkelse i Danmark, og det blev markeret direkte med flot grafik på det nye Syddansk Universitets hjemmeside, www.sdu.dk:

En mere ensrettet hjemmeside

I 2001 blev hjemmesiden opdateret – på forsiden. Underliggende sider var meget forskellige, og lavet i forskellige designs og systemer. Og selvom man forsøgte at skabe nogle gennemgående elementer, forblev de forskellige dele af hjemmesiden meget forskellige.
Og sådan fortsatte det frem til 2007, hvor SDU’s hjemmeside – som en konsekvens af større forventninger til forskningsformidling fra danske universiteter og brugervenlighed til offentlige hjemmesider generelt – blev opdateret til at have ét gennemgående design og struktur, i samme system.

Op i gennem 00’erne blev offentlige institutioner og myndighederes hjemmesider testet i kvalitetsmålingen ”Bedst på Nettet”, og den nye hjemmeside opnåede da også udmærkelsen ”5 netkroner” ved at få løftet niveauet i informationer og den digitale selvbetjening betragteligt op.
Og i 2011 var SDU’s hjemmeside nomineret til prisen Bedst på Nettet 2011 under kategorien uddannelse. SDU var eneste fynske nominerede.

Designet og formen fra 2007 har grundlæggende været i drift frem til, at SDU fik ny hjemmeside her i februar 2016.

Billedtekst: Øverst: OU's daværende Informationschef Rune Mortensen. Fotos: Kim Rune, fra artikel i Fyens Stiftstidende 30/12 1995

Redaktionen afsluttet: 21.03.2016