Ugens tilbageblik

Verdens mindste universitet?

Op til indvielsen af Odense Universitet var den offentlige bevågenhed stor. Det medførte flere rygter

Onsdag den 31. august 1966 modtog Odense Universitet sit første hold studerende.  Der var tale om en såkaldt rusmodtagelse, hvor blandt andet studenterrepræsentanter fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet holdt tale.

Selv om den officielle indvielse af Odense Universitet først skulle foregå to uger senere, blev rusmodtagelsen grundigt dækket af Fyens Stiftstidende.

Avisen kunne blandt andet berette, at stud.merc. John Andersen i flere måneder havde været udstationeret i Odense for at bane vejen for det kommende studenterråd. John Andersen var fra Aarhus Universitet samt medlem af Danske Studerendes Fællesråd.

Myte blev aflivet
Derudover oplyste Fyens Stiftstidende, at der i alt var 180 unge, som skulle begynde en uddannelse på landets ny universitet.

Et tal, som ifølge avisen havde medført et rygte om, at Odense Universitet måtte være verdens mindste. Således refererede det fynske organ fra sin dækning af rusmodtagelsen:

”Fra næsten alle sider blev de første studerende på Odense Universitet mødt med udstrakte arme og hjertelighed. Og universitetets administrator, Bengt Bengtson, aflivede en på det seneste kolporteret myte om, at universitetet skulle være verdens mindste”.

Odense Universitets administrator

Tre gange så mange som i Århus
”Vi har, svarede Bengtson, over tre gange så mange studerende, som da Aarhus Universitet startede i sin tid”.

Herefter slog administratoren visionerne fast:

”Vi ved, at landets øjne vil hvile på Odense Universitet i de kommende år, og at man vil forvente sig en del af, hvilke nye løsninger vi vil komme frem til. Vi har i Odense de bedste muligheder for virkeligt at skabe de studerendes universitet".

Redaktionen afsluttet: 31.12.2015